۳.۰۵.۱۳۹۲

اعلامیه مطبوعاتی پایگاه خبری حقوق بشر در افغانستان


نزدیک به هفتاد دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل روز دوشنبه ۳۰ ثور با تجمع در نزدیک شورای ملی افغانستان اعتصاب غذایی خود را به دلیل آنچه " تبعیض نژادی و قومی، ضعف علمی، مدیریتی و اخلاقی" مسئولان دانشگاه و این دانشکده می‌خوانند، آغاز کردند .
گزارش شده است که نزدیک به بیست دانشجو تاکنون به دلیل اعتصاب غذایی راهی بیمارستان شده‌اند. تعداد زیادی از دختران دانشجو هم با تجمع در برابر شورای ملی افغانستان از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی حمایت کرده اند.
در پنجمین روز اعتصاب غذایی دانشجویان دانشگاه کابل، شماری از نهادهای جامعه مدنی از حکومت افغانستان خواسته اند که به "تقاضای‌های قانونی" دانشجویان رسیدگی کند.
نهادهای جامعه مدنی دیروز در محل اعتصاب دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل رفته و هشدار داده اند تا زمانی که نهادهای مسئول به مطالبات دانشجویان توجه نکنند، اعتصاب همچنان ادامه خواهد داشت و امروز ششمین روز است که اعتصاب در زیر باران ادامه دارد.
اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل و تحصن‌شان در مقابل پارلمان علیه تبعیض و فساد حاکم در دانشگاه کابل، دالّ بر رسیدنِ این دانشجویان به خودآگاهی است، همان‌طور که اعتراض و تحصنی که سال گذشته در برابر سفارت کشور در تهران، علیه حذف و منعِ سیستماتیک دانشجویان افغانستانی از تحصیل در دانشگاه‌های ایران از سوی خودِ نهادهای دولتی افغانستان انجام گرفت، نیز در همین راستا قابل بررسی است.
اکنون، دانشگاه، به عنوان سنگر مقدم، محل رویارویی نظام استبدادی کهنه با حذف‌شدگانی است که از زیر خروارها جنازه و استخوان پدران و مادران خود سربرآورده‌اند. امروز، این دانشجویان نیستند که به سخن درآمده‌اند، بلکه قربانیان و حذف‌شدگان اند که با آگاهی از وضعیت خود، گامی فراتر گذاشته و کل این تاریخ نکبت را به چالش می‌کشند.
پایگاه خبری حقوق بشر در افغانستان با محکومیت نارسایی های دولت در قبال خواسته های دانشجویان و فعالین و جامعه مدنی که با حضور به هم رساندن در مکان اعتصاب حمایت های گسترده ای از اعتراضات مدنی نشان دادند و با حمایت از اعتراض مدنی دانشجویان،  از دولت و مقام های مسئوول میخواهیم، تا اقدامات عاجل را روی دست گیرند و به خواست های مشروع دانشجویان رسیدگی کنند.
· آوردن تغییر مثبت حق هر شهروند افغانستانی است و دولت برای ایجاد، فضای آکادمیک مطلوب و ایدآل تلاش کند.
· دولت برای نفی کردن تبعیض ها در تمام ادارات دولتی، خصوصاً مراکز علمی، دانشگاه ها، مکاتب و سایر اداره های تحت کنترول خود، اقدامات لازم را انجام دهند و کمیسیون مستقل حقوق بشر وظیفه دارد تا از موارد ذینفع حمایت و حراست کند.
· کمیسیون مستقل حقوق بشر باید سکوت سیاسی را شکستانده و با مذاکرات سازنده  از همچو رفتار های زننده و جاکش که در تمام ادارات دولتی وجود دارد و دولت را برای هزار مین بار ناتوان و تبعیض گرا نمایانده است، از آوردن تغییرات در خور توجه را برای مردم افغانستان اطلاع دهند.
· دولت مردان، هرچه عاجل به خواست های مشروع دانشجویان پاسخ انسانی داده و از ضمانت اجرایی سیاست ضد تبعیض در دانشگاه به مردم افغانستان اطمینان دهند.
برای اعتصاب کنند گان که در وضعیت وخیم قرار دارند، آرزوی سلامتی و به تعهد و قدم های سازنده ی دانشجویان، که از شعور آگاه دانشجویان سخن میراند، بخود میبالیم و آرزو داریم، بهروزی و داشتن یک افغانستان بدون تبعیض و ستم، نصیب مردم افغانستان گردد.
پایگاه حقوق بشر در افغانستان
بصیرسیرت، سردبیر پایگاه خبری حقوق بشر
25 / می  2013

۳ نظر:

ناشناس گفت...

Can I simply just say what a comfort to uncover somebody who truly understands what they're talking about on the web. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More people must check this out and understand this side of the story. I can't
believe you're not more popular since you most certainly have the gift.

my site: are there vitamins for erectile dysfunction

ناشناس گفت...

Saved as a favorite, I love your site!

my homepage :: payday loans america

ناشناس گفت...

Terrific post but I was wondering if you could write a litte more on this subject?
I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Thank you!

Stop by my homepage: cheap holidays wales