۱.۲۶.۱۳۸۸

عاشقان توسط طالبان تیرباران میشوند .!

مقامهای محلی در ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان می گویند طالبان یک دختر و پسر جوان را به اتهام فرار از خانه در ملا عام تیر باران نمودند.
غلام دستگیر آزاد والی نیمروز گفت افراد وابسته به طالبان این دختر و پسر را پیش از ظهر دیروز، 24 حمل/فروردین در ولسوالی خاشرود نیمروز در حضور مردم تیرباران کردند.
آقای آزاد گفت این دو جوان که همدیگر را دوست داشتند و قرار بود بعد از فرار باهم ازدواج کنند در زمان فرارا خانواده دختر آنان را تسلیم افراد طالبان کردند. والی نیمروز قتل این دختر و پسر را مغایر شریعت، قانون و حقوق بشر دانست. او گفت مقامهای دولتی در این مورد تحقیق می کنند.
یک مقام محلی در ولسوالی خاش رود به بی بی سی گفته بود خانواده دختر می خواستند او با مرد جوان دیگری ازدواج کند، اما این دختر برای فرار از "ازدواج اجباری" پا به فرار گذاشته بود.
طالبان مسئولیت قتل این دختر و پسر را به دوش نگرفته و گفته اند که در باره قتل این دو جوان اطلاعی ندارند.
این نخستین بار نیست که جوانان، به ویژه دختران با برخوردهایی از این دست مواجه می شوند. وطالبان سالهاست به یکی از جنایت کاران مبتکر جنایت علیه بشریت و غیر قابل قبول در جهان تبدیل شده اند قرار است دولت افغانستان با طالبان میانه رو گفتگو کنند.
زمستان گذشته یک دختر نوجوان در بامیان به دلیل حامله شدن از یک مرد بیگانه، توسط برادر و مادرش بدون هر گونه وسایل فنی و داروی بیهوشی تحت جراحی خانگی قرار گرفت و جنین از شکم او بیرون آورده شد. سال قبل دوزن جوان به جرم بیرون رفتن ازخانه شب هنگام توسط طالبان تیر باران شدند و نیز طالبان بالای 18زن گروگان گرفته شده کوریایی ها در نواحی زابل و غزنی تجاوزجنسی نموده بودند که بعدا به همکاری صلیب سرخ آزادگردیدند.

۱.۲۳.۱۳۸۸

مرگ حد اقل پنجا ه نفر مهاجر افغان در ناحیه مرزی ایران و پاکستان


سخنان اخیر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر خودداری افغان ها از سفر با قاچاقچیان انسان به خارج از کشور
آقای کرزی روز پنجشنبه، ۲۰ حمل/فروردین در سخنرانی هفتگی خود در رادیوی دولتی افغانستان از پناهجویان و کارگران افغان خواست که به گونه غیرقانونی و با قاچاقچیان انسان به خارج سفر نکنند.
هفته گذشته بیش از چهل و چهار پناهجوی افغان، که قصد داشتند برای جستجوی کار از طریق پاکستان به ایران بروند، در نزدیکی شهر کویته در میان یک کانتینر جان دادند.
روزنامه دولتی انیس با توجه به همین سخنرانی آقای کرزی، تاکید کرده است که ایجاد زمینه کار برای جوانان در کشور باید در فهرست اولویتهای کاری دولت و جامعه جهانی در افغانستان قرار داده شود.
به نظر انیس، ایجاد اشتغال در کشور از یک سو از مهاجرت اجباری افغانها به خارج جلوگیری می کند و از سوی دیگر از پیوستن جوانان به گروههای مسلح مخالف دولت پیشگیری خواهد شد.
روزنامه انگلیسی زبان اوت لوک افغانستان هم با توجه به همین موضوع نوشته است که دولت افغانستان به مصیتبت های ناشی از قاچاق انسان توجه کافی نکرده است.
به نوشته روزنامه، پناهجویان افغان با پرداخت پول هنگفت به قاچاقچیان انسان و تحمل مشکلات فراوان به سوی ایران، کشورهای خلیج فارس و اروپا قاچاق می شوند.
این روزنامه در ادامه افزوده است که شماری از این پناهجویان که به ایران می روند، معمولاً به دست پلیس می افتند و مورد شکنجه قرار می گیرند. به نوشته اوت لوک افغانستان بسیاری از آنها به کشور خود زنده برنمی گردند.
روزنامه نخست در مطلب اصلی خود دولت افغانستان را در مورد مشکلات پناهجویان افغان مقصر دانسته و نوشته است که "پناهجویان افغانستان قربانی سکوت شرم آور حکومت" اند.
به نظر نخست "بی توجهی" مقامهای دولت افغانستان باعث شده که کشورهای پناهنده پذیر "هر طوری که دل شان خواست، با پناهجویان افغان برخورد می کنند" و همچنین به عقیده نویسنده این موضوع باعث شده که این پناهجویان از حقوق بین المللی پناهجویان هم برخوردار نشوند.
نویسنده نخست تاکید کرده است که دولت افغانستان با همکاری سازمان ملل، کشورهای پناهجو پذیر و سازمانهای بین المللی حمایت از حقوق پناهجویان، برنامه ای را روی دست گیرند که براساس آن همه حقوق و امتیازات پناهجویان برای پناهجویان افغان در سراسر جهان تامین شود.
روزنامه هشت صبح هم با توجه به سخنان آقای کرزی با لحن تندی نوشته است که بهتر است آقای کرزی از خیر این حرفها بگذرد و در پی یافتن راه حل مشکل اصلی باشد.
به نظر هشت صبح، کارگران و پناهجویان افغان از خطرهای سفر با قاچاقچیان انسان به خوبی آگاهند، اما اگر آنان برای کاریابی با این قاچاقچیان همراه نشوند، در داخل کشور از "گرسنگی" می میرند.
نویسنده از آقای کرزی خواسته است که در این مورد فکر کند که در هفت سال گذشته چقدر زمینه کار را برای مردم فراهم کرده است. به نوشته هشت صبح، حالا وضعیت در کشور طوری است که برای یافتن کار در ادارات دولتی هم باید زبان خارجی بدانی.
روزنامه ماندگار در صفحه نخست شماره امروز خود این پرسش را مطرح کرده است که چرا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سفر اخیرش به افغانستان با مقامهای افغان دیدار نکرد.