۱.۰۴.۱۳۸۸

دستگیری خبرنگاران تلویزیون های خصوصی در کابل ..1

یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیون خصوصی آریانا در کابل از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شده است.
مسئولان تلویزیون آریانا، به بازداشت اجمل علم زی اعتراض کرده و خواستار رهایی فوری او شده اند.
یک مسئول این تلویزیون در کابل گفته است که آقای علم زی به دنبال پخش یک گفتگو با برخی مقامات پیشین طالبان از تلویزیون آریانا، بازداشت شده است.


اما مسئولان امنیت ملی تا حالا در مورد دلایل بازداشت این خبرنگار اظهار نظر نکرده اند.
تاهنوز مقامات امنیت ملی در مورد آزادی اجمل علم چیزی نگفته است و برخی نهادهای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در افغانستان نسبت به بازداشت اجمل علم زی واکنش نشان داده و این اقدام را در مخالف حق آزادی بیان در این کشور خوانده اند.

در همین حال فهیم کوهدامنی، مدیرمسئول شبکه تلویزیون خصوصی "امروز" را به اتهام پخش "برنامه های ضد اسلامی و فرهنگ افغانی" به دستور دادستانی کل (لوی سارنوالی) افغانستان بازداشت کرده اند.
به گفته مقامات دادستانی افغانستان ، این بازداشت براساس شکایت کمیسیون تخطی رسانه های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان انجام شده است.

اتهاماتی که علیه فهیم کوهدامنی، مدیر مسئول تلویزیون امروز مطرح است، پخش برنامه های ضد اسلامی و ضد فرهنگ افغان است.
فضل احمد فقیریار، معاون دادستانی کل افغانستان می گوید در مورد نشر این گونه برنامه ها قبلا به مسئولان تلویزیون امروز هشدار داده شده بود.
به گفته مسئولان، این بازداشت پس از شکایت کمسیون رسیدگی به تخطی رسانه های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و اجرای "تحقیقات لازم" صادر شده است.
کمسیون رسیدگی به تخطی رسانه های افغانستان مدعی است که تلویزیون امروز به نشر موسیقی و آهنگ های مخالف فرهنگ افغان می پردازد و در برخی حالات هم به علمای دینی توهین روا داشته که این موارد می تواند نقض قانون رسانه ها به حساب آید.

تلویزیون امروز همچنین به نشر برنامه های تفریحی و موسیقی شاد در مراسم عاشورا متهم شده است. اتهامات که ازسوی نجیب الله کابلی، رییس شبکه تلویزیون خصوصی امروز و عضو مجلس نمایندگان افغانستان رد شده استو گفته که این بازداشت ناشی از انگیزه های سیاسی که در بین نهاد های افغانی وجود دارد.
به گفته آقای کابلی، موسیقی و سریال های هندی از سوی بیشتر رسانه های تصویری افغانستان به نشر می رسد ولی هیچکدام با موانعی برخورد نکرده اند.

این در حالیست که در ماه جدی (دی) سال جاری هیئتی از گزارشگران بدون مرز برای تهیه گزارش به افغانستان سفر و در طی مدت ماموریت خود با وزرای عدلیه و فرهنگ و اطلاعات،مشاور مطبوعاتی و سخنگوی رئیس جمهور،رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، سخنگوی شورای علما، سازمان‌های جامعه مدنی ، انجمن‌های روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و آژانس های خبری بین‌المللی، افسران نیروهای ائتلاف و بسیاری از روزنامه‌نگاران شهرهای کابل، هرات، مزارشریف و قندهار دیدار و گفتگو کرد تا حد اقل فشار های که بالای روزنامه نگاران از سوی نهاد ها وارد میشود کمتر شود.