۶.۰۶.۱۳۸۸

کشته و زخمی شدن بیش ازصد تن در قندهار جهانیان را تکان داده است


بیش از چهل و سه غیر نظامی در یک سوءقصد انتحاری در قندهار کشته شدند. این سوءقصد همچنین شصت و چهار زخمی در پی داشته است. سوءقصد قندهار که در مرکز این شهر و در نتیجۀ انفجار کامیونی حاوی مواد منتفجره بوده است، بزرگترین سوءقصد تروریستی در افغانستان از هفتم ژوییۀ سال گذشته به این سو است که در آن سفارت هند در کابل مورد هدف قرار گرفته و در نتیجۀ آن بیش از شصت تن جان خود را از دست داده بودند.
بنا به گفتۀ شاهدان، یک هتل، تعدادی واحد تجاری و بیش از ده ساختمان مسکونی در نتیجۀ این انفجار تخریب شده و احتمال وجود اجساد دیگری در زیر آوار ناشی از تخریب ها و جود دارد.
در ساعات اولیۀ پس از انفجار، فرماندۀ پلیس قندهار، کشته شدن سی و شش غیر نظامی را تایید کرد. به گفتۀ وی پلیس به عملیات یافتن اجساد در زیر آوار ادامه می دهد و احتمال می رود شمار کشته شدگان افزایش یابد.
انفجار در نزدیکی یک هتل صورت گرفته است که محل اقامت خارجیان بوده و در فاصلۀ کمتر از یک کیلومتری منزل مسکونی احمد ولی کرزی، رئیس شورای ایالتی قندهار و برادر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان قرار دارد. ظاهراً هدف این سوءقصد انتحاری، موسسۀ ژاپنی سیتا بوده است. احمد کرزی با اشاره به شدت انفجار، به خبرگزاری فرانسه گفته است که هیچ ژاپنی در ساختمان نبوده است اما امکان حضور کارگران افغان و پاکستانی در ساختمان بسیار است.
تاکنون مسوولیت این سوءقصد از سوی هیچ گروهی بعهده گرفته نشده است اما سخنگوی وزارت کشور آنرا به طالبان نسبت می دهد. غیر نظامیان افغان بیشترین قربانیان حملات تروریستی در این کشورند. بر اساس اعلام سازمان ملل، تنها در شش ماهۀ نخست سال جاری، بیش از ١٠٠٠ غیر نظامی کشته شده اند.
سکرترجنرال ملل متحد آقای بان کی مون ، کای آییدی نماینده فرستاده شده ملل متحد در امور افغانستان، و ریس جمهورکرزای این حمله وحشیانه را محکوم نموده اند و خواهان تحقیق در مورد شده است و به همین اساس نماینده دولت برای ارزیابی دقیق حمله به قندهار سفر نموده است.

گزارش: آر اف ای

۶.۰۴.۱۳۸۸

جان الله هاشم زاده روزنامه نگار افغان در پاکستان به قتل رسید

گزارشگران بدون مرز با تاسف فراوان از قتل خبرنگار افغان جان الهش هاشم زاده مطلع شد. این خبرنگار ٣٧ ساله صبح امروز به هنگامی که در یک وسیله نقلیه عمومی به سوی شهر پیشاور در حرکت بود با شلیک چهار گلوله از سوی افراد ناشناس به قتل رسید.
گزارشگران بدون مرز مراتب تسلیت خود را به خانواده و همکاران جان الهق هاشم زاده اعلام می کند. این حادثه یادآور این واقعیت است که روزنامه نگاران افغان در همه جا در خطر هستند و تائید عدم امنیت برای همه خبرنگاران در پاکستان است. ما از دولت پاکستان خواهان تحقیق جدی در این باره و معرفی آمران و عاملان این قتل هستیم. باید با مصونیت پیگرد قضایی به شکل جدی مبارزه کرد و به قتل روزنامه نگاران پایان داد.
بنا بر شهادت مسافران اتوبوس جان الله هاشم زاده بر اثر شلیک مردان ناشناس به موتور حامل خبرنگار وی در جا به قتل رسید و یکی از مسافران موتور زخمی گردید. پیکر روزنامه نگار به شفاخانه جمرود انتقال یافته تا پس از مراحل قانونی به خانواده تحول داده شود.
دانش کروخیل مدیر آژانس خبری پژواک که جان الله هاشم زاده از چهار سال پیش با آن همکاری دارد به گزارشگران بدون مرز در این باره گفت " خبرنگاری حرفه ای و پرکار بود که مجموعه وقایع را در انسوی مرز برای بسیاری از رسانه ها پوشش خبری می داد. برای پی بردن به اینکه چه کسی او را کشته است باید دید چه کسانی نمی خواهند مردم از خبرهای آن سوی مرز باخبر شوند."
جان الله هاشم زاده سه هفته پیش از سوی افرادی ناشناس برای ترک کار و محل اقامت خود تهدید شده بود. وی دانشجوی دانشگاه خصوصی روزنامه نگاری پیشاور و همکار بسیاری از رسانه ها در افغانستان و پاکستان از جمله آژانس پژواک، تلویزیون های شمشاد، آریانا و روزنامه های وحدت و سهار بود.
منطقه معروف خیبر در شمال غرب پاکستان از خطرناکترین مناطق جهان برای روزنامه نگاران است. طالبان نبردی پرخشونت را برای تسلط بر منطقه به پیش می برند. از اغاز سال میلادی ٢٠٠٩ جان الله هاشم زاده پنجمین خبرنگار کشته شده در پاکستان و دومین روزنامه نگار افغانی است که به قتل رسیده است

۶.۰۳.۱۳۸۸

مرگ روزنامه نگار افغان به دست طالبان در داخل خیبر پاکستان


مقامات می گویند مردان مسلح یک روزنامه نگار افغان را در شمال غرب پاکستان به ضرب گلوله کشته اند
جان الله هاشمزاده مسئول بخش تلویزیون شمشاد افغانستان در شهر پیشاور پاکستان بود.
آقای هاشمزاده در حال بازگشت از افغانستان به پیشاور بود که اتوبوس حامل او در نزدیکی جمرود، شهر اصلی در منطقه خیبر، از سوی مردان مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت.
طالبان در این منطقه از نفوذ قابل ملاحظه ای برخوردار هستند. گفته می شود که آقای هاشمزاده از منتقدان تند گروه طالبان بوده است.
خبرگزاری ها از یک مقام دولتی پاکستان نقل قول کرده اند که مردان مسلح سوار بر یک موتر نوع کرولا، اتوبوس مسافربری حامل آقای هاشمزاده را متوقف کرده، وارد اتوبوس شده و او را به ضرب گلوله کشته اند.
در این تیراندازی، به گفته مقامات، یک مسافر دیگر نیز زخمی شده است.
تعدادی زیادی از روزنامه نگاران در سالهای اخیر در شمال غرب پاکستان کشته شده اند. گروه های دفاع از خبرنگاران می گویند، این منطقه یکی از خطرناک ترین مناطق برای روزنامه نگاران است.
گزارش: بی بی سی