۵.۱۰.۱۳۹۲

ملل متحد: نگرانی ملل متحد از افغانستان جنگ زده !

جمعی از کودکان افغانستانی، اعتصاب کنندگان شمال سویدن بخاطر رد دوسیه های پناهندگی آنها

دیگری از اعتصاب های غذایی شمال سوید نمی گذرد، اما هنوز هم ابهاماتی در رابطه با رد و یا قبولی مهاجرین افغانستانی وجود دارد .
شرایط ناگوار سیاسی، نا امنی، جنایات حساب شده بر اقلیت های قومی، تبعیض جنسیتی، خشونت های خانوادگی و قتل های ناموسی موارد اساسی مهاجرت به اروپا دانسته شده است و دلایلی اقتصادی وا پسین گزینه برای مهاجرت میباشد.
گزارش که امروز توسط دفتر ملل متحد در کابل منتشر شد، نشان میدهد که وضعیت ناگوار تر از گذشته است و خطر برای مردم ملکی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش جدی را نشان میدهد.
شکریه زن افغان با کودک هفت ماهه و شوهرش به سویدن مهاجرت کرده است و او به دلایلی که برای دولت سویدن مشخص و هویداست بخش از هزاران مهاجر افغانستانی به سویدن میباشد که با جواب منفی مواجه گردیده است.
او ماه راه پر فراز و نشیب را تا سوید طی کرده است و نزدیک به دو سال است که پشت دروازه اداره مهاجرت سویدن برای جواب انسانی میتپد و هنوز هم او نگران از اخراج اجباری به افغانستان است.
شکریه میگوید: شوهرش مدتهاست که او را ترک کرده است و او با تنهایی و بدون جواب منتظر آینده روشن برای زندگی صلح آمیز است.
شکریه زن افغانستانی با کودک خرد سالش منتظر جواب انسانی در سویدن بسر میبرد.
شکریه یکی از چندین جوان افغانستانی است که در چند ماه گذشته برای مدت طولانی اعتصاب غذا کرده بودند، گزارش ها نشان میدهد که اکثراً کودکان زیر 18 سال در میان اعتصاب کنند گان مهاجر افغانستانی بوده است.
بر اساس تازه ترین گزارش عدم مساوات جنسیتی ملل متحد، وضعیت زنان افغان در میان بدترین کشور های جهان قرار دارد.

گزارش روز دوشنبه ملل متحد هشدار می دهد که افغانستان به شمول خشونت های خانوادگی، تجاوز جنسی و سنگسار، دارای سطح بلندی از حوادث خشونت بار علیه زنان بوده است. این گزارش همچنان حملات متعدد طالبان را بر مکاتب دختران برجسته می سازد که در آن شاگردان مسموم شده اند و در حقیقت مانع حضور دختران در مکاتب شده است.

"
امیلاین" هراس دارد که حقوق زنان می تواند در مذاکرات صلح با طالبان از دست برود و او ابراز نگرانی کرده که "وضعیت واقعاً شکننده شده است در همین حال ۱۸ ماه آینده برای زنان افغان زمانی با اهمیت است."
سازمان ملل متحد می گوید در مقایسه با پارسال عده بیشتری از غیرنظامیان در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان کشته شده اند. سازمان ملل گفته تلفات غیرنظامیان در این مدت ۲۳ درصد بیشتر شده است و بمبگذاری های طالبان عامل ۷۴ درصد تلفات غیرنظامیان است.
دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه خود نوشته که در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، ۱۳۱۹ غیرنظامی کشته و ۲۵۳۳ تن دیگر زخمی شدهاند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یوناما شورشیان را "عامل اصلی" کشتار غیرنظامیان معرفی کرده و در گزارش خود کشتار ۱۰۳۸ غیرنظامی را به آنها و قتل ۱۴۶ غیرنظامی دیگر را به نیروهای طرفدار دولت (دولتی و بینالمللی) نسبت داده است.