۲.۰۲.۱۳۸۸

محکومیت رکسانا صابری به هشت سال حبس جهانیان را تکان داد


گزارشگران بدون مرزبا ابراز نگرانی صدور حکم هشت سال زندان برای خبرنگار امریکایی ایرانی تبار رکسانا صابری را قویا محکوم می کند.
در اعلامیه آمده است ما خواهان آزادی فوری این خبرنگارهستیم و در این باره اعلام می‌کنیم " این حکم حتا در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی سنگین و ناعادلانه است. رکسانا صابری در پشت درهای بسته دادگاه انقلاب و بدون حضور وکیل خود در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد. مقامات مسئول ایران از اتهام " جاسوسی" سواستفاده می‌کنند تا روزنامه‌نگاران را زندانی و آزادی بیان را محدودتر کنند. در عین حال صدور این حکم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران هشداری به خبرنگاران خارجی است. "

سه شنبه ٢٥ فروردین علیرضا جمشیدی سخنگوی دستگاه قضایی ایران اعلام کرد که محاکمه خبرنگار امریکایی ایرانی تبار رکسانا صابری در یکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز شده است. حسن زارع دهنوی معاون امنیتی دادستان تهران که خود را به نام "حسن حداد" معرفی می‌کند پیش از این در تاریخ ٢٠ فروردین اعلام کرده بود که این خبرنگار « بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعالیت های جاسوسی انجام می داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نیز تمام اتهامات را پذیرفته است.» عبدالصمد خرمشاهی وکیل رکسانا صابری با تائید خبر محکومیت موکل خود به گزارشگران بدون مرز گفت که به این حکم اعتراض خواهد کرد.

بازداشت رکسانا صابری در تاریخ ١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ از سوی شبکه رادیویی ان پی آر اعلام شد. رضا صابری پدر این روزنامه‌نگار گفته بود " دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاریخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است." مقامات رسمی ایران در فردای انتشار خبر از سوی رسانه‌ها، زندانی شدن روزنامه نگار را در زندان اوین و بدون توضیح در باره "اتهامات" وی تائيد کردند. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ ١١ اسفند اعلام کرد که فعالیت رکسانا صابری در ایران " غیر قانونی" بوده است. در روز ١٢ اسفند علیرضا جمشیدی اعلام کرد " وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است. " پدر و مادر رکسانا صابری یک روز پس از ورود خود به ایران در تاریخ ١٧ فروردین موفق شدند در زندان اوین با دختر خود ملاقات کنند.

رکسانا صابری ٣١ ساله در امریکا متولد و بزرگ شده است و از شش سال پیش در ایران به‌ تحقیق و تحصیل مشغول بود. وی با شبکه رادیویی ان پی آر و بخش جهان رادیو و تلویزیون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است. رضا صابری پدر روزنامه‌نگار زندانی در تاریخ ١٤ اسفند ماه به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود " که دخترش از زمان عدم تمدید مجوزش با رسانه ها همکاری نداشته است چون بدون مجوز نمی‌توانسته است به مقامات و منابع خبری دسترسی داشته باشد، مطالب انتشار یافته یادداشت‌های شخصی وی در باره مسائل فرهنگی و ادبی بوده است. از آن تاریخ وی بیشتر بر روی تحصیلات خود را در باره زبان و فرهنگ ایران متمرکز بوده و در یکی از دانشگاه های تهران تحصیل می‌کرده است."

خبرنگار تلویزیون امروز که در پی شکایت سفارت ایران دستگیر شده بود، آزاد شد

گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از آزادی فهیم کوهدامنی خبرنگار شبکه تلویزیون امروز بعد از بیش از بیست و پنج روز بازداشت، در تاریخ ٣٠حمل ١٣٨٨ اعلام می‌دارد. گزارشگران بدون مرز از دادستان کل (لوی سارانول) می خواهد که به تعقیب قضایی این مجری تلویزیون برای " توهین " پایان دهد. این روزنامه نگار با شکایت سفیر جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند:" تاسف آور است که یک خبرنگار در افغانستان به مانند یک جنایتکار در پی شکایت مقامات جمهوری اسلامی ایران بازداشت و زندانی شود. دادستان و دولت افغانستان باید در برابر اعمال فشار خارجی ها که به سو استفاده از قانون منجر می شود مقاوت کنند. این روزنامه نگار فقط به برخی از خرافات مذهبی انتقاد کرده بود."
گزارشگران بدون مرز رونوشتی از متن شکایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل بدست آورده است که از سوی "فداحسين مالکي سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران" خطاب به دادستان محمد اسحاق الکو ارسال شده است. این شکایت برای " اقدامات" موهن تلویزیون امروز و توهین به مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران آیت اله خمینی، آیت اله خامنه ای و محمود احمدی نژاد" شده است. در این نامه دادستان افغانستان در صورت " عدم جلوگیری از اینگونه اقدامات " به "تاثیرات منفی بر روابط فی مابین" تهدید شده است.
فهیم کوهدامنی به گزارشگران بدون مرز گفت که در طی مدت بازداشت عمدتا در باره آیت اله خمینی و کتاب کشف الاسرار مورد بازجویی قرار گرفته است. بنا بر نظر مسئولان دادستانی وی در برنامه "عبور از خط" که یک ماه پیش از دستگیری اش از تلویزیون پهش شده بود و که به بررسی انتقادی این کتاب اختصاص داشته است به بینان گذار جمهوری اسلامی ایران توهین کرده است. خبرنگار تلویزیون امروز به گزارشگران اعلام کرد که وی به آیت اله خمینی توهین نکرده است و فقط به وجود برخی خرافات در مذهب انتقاد کرده است. "من با هیج مذهبی مشکل ندارم ولی خرافه و سواستفاده از مذهب برای رسیدن به قدرت و تبدیل مذهب به ابزاری برای منافع شخصی را مورد انتقاد قرار داده ام."
در زندان من مورد بدرفتاری قرار نداشتم اما به هر حال بودن در کنار قاچاق بران و زندانیان عادی برای خبرنگار آزار دهنده است. منتظر دادگاه هستم و متاسفانه بر روی کمیسیون تخطی هم نمی توان حساب کرد بخش عمده ای از افراد آن را محافظه کاران تشکیل می دهند
گزارشگران بدون مرز بدون