۵.۱۶.۱۳۸۹

آغاز تحقیقات در باره قتل ۱۰ امدادگر در بدخشان

پلیس ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان گفته که تحقیقات و همچنین عملیات جستجو را برای ردیابی قاتلان ۱۰ امدادگر آغاز کرده است.

اجساد آنها، که شامل هشت فرد خارجی و دو افغان هستند، عصر روز جمعه، ۱۵ اسد/مرداد از منطقه جنگلی در گذرگاه "شارون"، در نزدیکی مرز میان ولایت نورستان و بدخشان کشف شد.

آقا نور کین‌توز، فرمانده پلیس ولایت بدخشان به بی بی سی گفت بر اساس اسنادی که از این افراد به دست آمده، آنها شامل شش آمریکایی، یک زن آلمانی و دو افغان هستند و فرد هشتم اسنادی نداشته ولی راننده آنها گفته او هم آمریکایی بوده است. به گفته فرمانده پلیس بدخشان، دو شهروند کشته شده آمریکایی زن بوده اند.

شماری از خبرگزاری ها گزارش کرده اند که یکی از این سه زن خارجی بریتانیایی بوده است، ولی فرمانده پلیس بدخشان آن را تایید نکرد.

همه این افراد کارمندان بخش چشم پزشکی یک سازمان غیردولتی خارجی موسوم به هیات معاونت بین المللی بوده اند. این سازمان در سایت اینترنتی خود نوشته است که برخی از این افراد برای چند دهه در افغانستان کار کرده بودند.

هیات معاون بین المللی جزئیات بیشتری در باره هویت کارمندان مقتول خود منتشر نکرده است.

این سازمان گفته است که این افراد به دعوت مردم ولایت نورستان، در شرق افغانستان عازم آن ولایت شده بودند و پس از انجام برخی کارهای صحی به سوی کابل بازگشت کردند، ولی بعدا خبر قتل آنها رسید.

فرمانده پلیس بدخشان گفت که مجموع افرادی که از کابل عازم نورستان شده بودند، ۱۱ نفر بودند و آنها حدود ۱۵ روز پیش از طریق ولایت پنجشیر، در شمال کابل به سوی نورستان سفر کردند. به گفته او، آنها در بازگشت از این ولایت در گذرگاه شارون، هنگام صرف غذا با هجوم افراد مسلح مواجه شدند.

آقای کین‌توز افزود که یکی از این ۱۱ نفر، که زنده مانده و راننده آنها بوده گفته است زمانی که مهاجمان همکاران او را به ضرب گلوله به قتل رساندند، کلمه "اسلام" را به زبان راند و از قتل نجات یافت و برای ساعاتی اسیر مهاجمان بوده است.

فرمانده پلیس بدخشان گفت که این فرد خبر قتل همکارانش را به ماموران دولت رساند و سپس اجساد افراد کشته شده به کمک مردم محل و چوپانها پیدا شد.

مسئولیت قتل این افراد را هم گروه طالبان و هم حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به دوش گرفته اند. طالبان در اعلامیه ای گفته اند که این افراد برای آمریکایی ها جاسوسی می کردند. فرمانده پلیس بدخشان هم احتمال دست داشتن شورشیان مسلح را در قتل آنها رد نکرد.

آقای کین‌توز افزود که کارمندان هیات کمک بین المللی بدون اطلاع پلیس و ادارات دولتی به ولایت نورستان سفر کرده بودند.

این سازمان قتل کارمندان خود را "بی معنی" خوانده و گفته است که این امر بر فعالیت های امدادی آن، که سالانه ۲۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد، اثر منفی بجا خواهد گذاشت، اما این فعالیت ها متوقف نخواهد شد.

هیات کمک بین المللی از سال ۱۹۶۶ به این سو در افغانستان فعالیت دارد و عمدتاً خدمات پزشکی، از جمله چشم پزشکی انجام می دهد. شماری از بیمارستانهای چشم در افغانستان از حمایت این سازمان برخوردارند.

بدخشان از ولایات آرام افغانستان به حساب می آید، اما حادثه قتل این ۱۰ امدادگر نشان می دهد که دامنه ناامنی ها به این ولایت هم گسترش یافته است.

بی بی سی

۵.۱۱.۱۳۸۹

نشرات تلویزیون امروز به دستور حکومت افغانستان قطع گردید

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که ادامه کار این تلویزیون« خطر شدید به حاکمیت دولت» وارد می کند و به وزارت اطلاعات وفرهنگ دستور داده شده است تا در قطع نشرات این تلویزیون به« طور فوری »اقدام کند.


در پی فیصله شورای وزیران افغانستان نشرات تلویزیون خصوصی« امروز» ساعت 2:30 بعد از ظهر سه شنبه 5 اسد قطع گردید.

مرکز حمایت از خبرنگاران افغانستان تصمیم به توقف نشرات این تلویزیون را که با دستور مستقیم حکومت صورت گرفته محکوم می کند و براین باور است که هرگونه اتهامی در مورد تخطی های رسانه ای می بایست از از طریق کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای بررسی شود.

دلیل این اقدام از سوی دولت افغانستان فعالیت های تلویزیون امرور در « دامن زدن به اختلافات مذهبی» و« تلاش برای برهم زدن وحدت ملی» اعلام شده است.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که ادامه کار این تلویزیون« خطر شدید به حاکمیت دولت» وارد می کند و به وزارت اطلاعات وفرهنگ دستور داده شده است تا در قطع نشرات این تلویزیون به« طور فوری »اقدام کند.

زریالی نوبابی سخنگوی وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت قطع نشرات تلویزیون امروز بر اساس دستور شورای وزیران صورت گرفته است.

اما نجیب الله کابلی رئیس تلویزیون امروز در گفتگو با مرکز حمایت از خبرنگاران افغانستان، قطع نشرات این تلویزیون را محکوم کرد و آن اقدامی بر اساس امتیاز خواهی از سوی شماری از عناصر داخلی و فشار ازسوی« ایران» عنوان کرد.

کابلی گفت این یک تصمیم عجولانه و قضاوت یک طرفه بود که دولت افغانستان در یک « معامله گری» دستور توقف نشرات تلویزیون امروز را صادر کرد و حتی پیش از این اقدام وی را درجریان نگذاشته بود.

رئیس تلویزیون امروز خاطر نشان کرد که شخص وی به هیچ عنوان به سانسور اعتقاد ندارد و هر آنچه که از طریق این تلویزیون انعکاس یافته است واقعیت های جامعه افغانستان بوده است.

برعلاوه نجیب الله کابلی گفت که او به دلیل سیاست های ایران در قبال مردم چندین تظاهرات طی سال جاری در شهرهای کابل، جلال آباد و هرات راه اندازی کرده بود و از همین رو حکومت ایران می خواهد با وی مخالفت می ورزد.

تا اکنون سفارت ایران در مورد این ادعای آقای کابلی اظهار نظری نکرده است.

تلویزیون امروز در 15 حوت 1386 در کابل آغاز به کار کرد و در این اواخر ده ولایت را در مرکز و شمال افغانستان زیر پوشش قرار داده بود.

همزمان با این، شورای وزیران افغانستان پخش دو برنامه در تلویزیون« طلوع» و تلویزیون« یک » را ممنوع اعلام کرد.

برنامه « دل و نادل» تلویزیون خصوصی « یک» و برنامه « بازی بخت» در تلویزیون خصوصی« طلوع» میباشد که محتوای این دوبرنامه به دلیل غیر اسلامی توصیف شده است.