۱.۱۳.۱۳۸۸

شوهرى خانمش را در ولایت جوزجان سر بريده است . . .

صابره قلوچ - Mar 30, 2009 - 13:50
يک زن در ولايت جوزجان توسط شوهرش به قتل رسيد این در حالیست که عبدالرزاق ٢٢ ساله شب گذشته، خانم ١٨ سالۀ خود را توسط چاقو در ولسوالى خواجه دو کوه به قتل رسانده بود.
سمونوال سيد عباس سادات مدير جنايى قوماندانى امنيۀ جوزجان ‘ گفته است که شوهر، سرخانمش را از تن وى جدا کرده و شش چاقو در بدنش به شمول قلب و شکمش وارد کرده است.
طبق معلومات وى، از عروسى زن و شوهر هشت ماه ميگذشت و عروس به بدل داده شده بود.
مدير جنايى قوماندانى امنيۀ جوزجان ميگويد که عبدالرزاق دستگير شده و تحت تحقيق قرار دارد؛ علت قتل تا حال معلوم نيست.
خانم مغفرت صميمى رئيس کميسيون حقوق بشر ولايت جوزجان، قتل اين زن را نگران کننده خوانده،؛ گفت که در شروع سال با همچو واقعۀ دلخراش که از لحاظ حقوق بشر قابل تقبيح است،مواجه ميشوند!

صميمى : فقر، بى سوادى، اختلافات خانواده گى و به شوهر دادن دختران بدون مشوره شانرا از جملۀ عوامل همچو قتل ها عنوان نموده و خواستار مجازات عاملين آن گرديد.
ماه گذشته يک پسر، مادرش را در قريه ميتوى ولسوالى درزآب ولايت جوزجان ذريعه تيشه نيز به قتل رسانده بود و فرار کرد.؛ علت قتل روشن نبود.
همچنان يک مرد ٣٠ ساله گلوى خانم ٢٠ ساله اشرا که فقط سه شب از عروسى شان ميگذشت، با قيچى بريده و به زنده گى اش خاتمه داد.
اين واقعه در ماه جوزاى سال گذشته توسط شوهرش غلام فاروق نام در شهر پلخمرى ولايت بغلان رُخ داد.وعلت وانگيزه قتل روشن نبود.
جسد نو عروس به شفاخانه انتقال يافت، بعد از مطالعۀ داکتران تشخيص شد که گلوى عروس با استفاده از قيچی بريده شده و زمانى که مقتول در برابر شوهر مقاومت مى نمود؛يک انگشت دست راستش را نيز از دست داده بود.
بر اساس معلومات کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان ، طى سال ١٣٨٧ بيش از دوهزار واقعه خشونت شامل قتل و تجاوز هاى جنسى ،در سطح کشور ثبت کميسيون شده؛ در حالى که طى سال ١٣٨٦، بيش از ١٨٠٠قضيه خشونت ثبت گرديده بود.