۱۰.۱۲.۱۳۸۸

میشل لانگ سومین خبرنگار زن کشته شده در ٢٠٠٩

گزارشگران بدون مرز تاسف و تاثر خود را از مرگ گزارشگر کانادایی میشل لانگ اعلام می کند. این خبرنگار در روز ٩ جدی در اثر انفجار بمب بر سر راه یک موتور نظامی نیروهای کانادایی در کندهار کشته شد. یک روز پیش از آغاز سال نو میلادی مرگ میشل لانگ بار دیگر نشانگر دشواری کار خبرنگاران در مناطق جنگی افغانستان است. افزایش حملات کور و غیر انسانی گروه های اسلامی در افغانستان ، پاکستان و سومالی خطر را برای گزارشگرانی که می خواهند از نزدیک و در محل گزارش تهیه کنند بیشتر کرده است. "
"ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارشگران بدن مرز و فرانسوا بووژانگو رئیس شعبه کانادای سازمان، مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده و همکاران میشل لانگ اعلام کردند"
ساعت ٤ بعد از ظهر ٩ جدی (٣٠ دسامبر) پنج کانادایی ، میشل لانگ و چهار سرباز کانادایی در اثر انفجار بمبی بر سر راه موتور خود در کندهار کشته شدند. میشل لانگ فرستاده ویژه روزنامه ی کاگری هرالد بود و اولین ماموریت خبری خود را در افغانستان انجام می داد وی از جمله " خبرنگاران همراه" قوای نظامی کانادا بود که پایگاه اصلی آنها در ولایت پرتشنج کندهار است.
از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ تا امروز در افغانستان ١٩ خبرنگار به قتل رسیده اند، ١١ نفر از آنها خبرنگاران خارجی بوده اند. ٥ زن خبرنگار از جمله ذکیه ذکی اولین خبرنگار زن افغان در بعد از سقوط طالبان و ژوان سوتون فرانسوی از جمله قربانیان هستند.
میشل لانگ هفتمین زن خبرنگار کشته شده در سال جاری است. پیش از او سه خبرنگار زن روس از جمله ناتالی استیرووا در چچن کشته شده اند و در میان ٣٠ تن از کارکنان مطبوعاتی رسانه‌ها که بدست شبه نظامیان فرماندار یک ایالت جنوبی در فلیپین در تاریخ ٢ قوس (23 نوامبر) کشته شدند. سه تن خبرنگاران زن بودند.
در سال ٢٠٠٩ میلادی ٧٧ خبرنگار به هنگام انجام وظایف خود کشته شدند.
گروه‌های مسلح اسلامی، دست کم، مسئول قتل ١٥ روزنامه‌نگار در سراسر جهان هستند. در سومالی شبه نطامیان الشباب قتل‌های هدفمند و عملیات انتحاری را افزایش داده‌اند. هفت گزارشگر در سومالی کشته شده‌اند که چهار تن از آنها در انفجار دفتر رادیو شابل به قتل رسیدند. این رسانه علیرغم وضعیت نابسامان هنوز به اطلاع‌رسانی ادامه می‌دهد. در پاکستان خبرنگاران از سوی طالبان مستقر در شمال غربی کشور هدف حمله و تهدید قرار می‌گیرند. در تاریخ ٧ جدی فهیم صدیقی گزارشگر تلویزیون شبکه ژئو تی وی در اثر حمله به مراسم عزاداری شیعیان پاکستان به شدت زحمی شد.