۱۱.۱۴.۱۳۸۸

ايران: چرا پنج مهاجر افغان را كشتيد؟

جنايات ضد بشري در ايران تاريخي ميشود ، ايران بايد پاسخگو باشد!
وزارت خارجه افغانستان در واکنش به کشته شدن، پنج افغان در استان سیستان و بلوچستان ایران، این حادثه را محکوم کرده و از سفارت ایران در کابل خواسته است جزئیات بیشتری را در مورد این رویداد در اختیار دولت افغانستان قرار دهد.
احمد ظاهر فقیری، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به بی بی سی گفت، کسانی که در این حادثه کشته شده اند، شهروندان عادی افغان بودند و دولت افغانستان از قتل آنها توسط پلیس ایران جدا متاسف است.
به گفته آقای فقیری: وزارت خارجه افغانستان از سفارت ایران در کابل خواسته است تا جزئیات بیشتری را در مورد قتل این پنج نفر به دولت افغانستان اطلاع دهند و پاسخ دهند كه چرا پنج مهاجر افغان را در خاك شان كشته اند؟
روز دوشنبه 10 فبروری/ فوریه، پنج افغان در منطقه زابل در استان سیستان و بلوچستان ایران به ضرب گلوله پلیس ایران کشته شدند.
غلام حیدر، از مقامات پلیس مرزی در ولایت نیمروز، در غرب افغانستان، گفت که اجساد چهار نفر از کشته شدگان را از مرزبانان ایران تحویل گرفته اند كه به ضرب گلوله كشته شده اند، اما به گفته او، جسد یکی دیگر از این افراد هنوز در اختیار پلیس مرزی ایران است.
آقای حیدر گفت که این افراد قصد داشته اند وارد خاک ایران شوند، اما نظامیان ایرانی برای ممانعت از ورود آنها، آتش گشوده اند.
ایران، از کشورهایی است که بیشترین پناهجویان افغان را در خود جا داده است. گفته می شود حدود دو میلیون پناهجوی افغان در ایران بسر می برند که اقامت حدود یک میلیون از آنها، رسمی نشده است.
اين چندمين بار است كه دولت ايران با خشونت تمام افغان هاي مهاجر را سركوب نموده اند ، گفته ميشه در سال هاي قبل دهها افغان در اردوگاه سفيد سنگ قتل عام و بعد در همانجا زير خاك شده اند.
دولت ایران در طول سالهای اخیر محدودیت هایی را بر اقامت و کار مهاجران افغان وضع کرده تا در چارچوب آنچه طرح بازگشت "داوطلبانه" خوانده شده، آنها را مجبور به بازگشت به کشورشان کند.
اما با این حال، ادامه نا امنی ها در افغانستان و کمبود فرصتهای شغلی در این کشور، باعث شده تا شمار زیادی از افغانها دوباره راهی ایران و پاکستان شوند.