۴.۱۳.۱۳۹۲

اعلامیه مشترک اتحادیه سراسری شهمامه و صلصال و پایگاه خبری حقوق بشر در افغانستان

لوگوها: پایگاه حقوق بشر در افغانستان و اتحادیه سراسری شهمامه و صلصال در سویدن
شهر کویته، شنبه شب تاریخ 30 جون 2013 ساعت 7 شام  به وقت محلی شاهد انفجار خونین، واقع در چهار راه بلخی که در چند قدمی حسینیه ابوطالب واقع علی آباد بود و با تاسف فراوان، باز هم هزاره های کویته قربانیان این حادثه هستند و حمله هی تروریستی سیستماتیک بر هزاره ها در کویته پاکستان در حقیقت یک نسل کشی تمام عیار است که از سوی جامعه جهانی این واقعیت تاریخی را نادیده گرفته شده است.
در 30 جون 2013 بیش از 30 نفر کشته و 60 نفر زخمی شده اند که در این میان زنان و کودکان نیز شامل اند.
در همین حال آخرین کشتار وحشیانه مردم هزاره، در تاریخ 16 فبروری سال 2013 بیش از 300 مرد، زن و کودک در یک بمب گذاری بزرگ در شهر کویته ی پاکستان کشته و زخمی شدند.
این حمله به دنبال حمله ای مشابه بود که یک ماه پیشتر آن در دهم جنوری 2013، بیش از 100 تن از مردم هزاره در همین شهر کشته شدند.
در طی چند سال گذشته، فقط در پاکستان بیش از هزار تن از مردم بیگناه هزاره در جریان حملات
مشابه تروریستی از سال 2004 بدین سو به قتل رسیده اند که لشکر جنگوی مسوولیت اکثریت آن را بعهده گرفته اند.
در گزارش های منتشر شده از محل حادثه  فرد بمب گزار با بایسکل اش، مواد انفجاری کافی را در محل حادثه رسانده و در میان مردم که در حال خرید و رفت و آمد بودند منفجر ساخته است.
لشکر جنگوی با طراحی حملات، مکان و محل های هزاره نشین، مکان های تحصیلی، مکاتب، شفاخانه ها، مردم هزاره را شناسایی کرده و بعدآ حملات وحشیانه را راه اندازی میکنند.
 بار ها رسانه ها اعلام کرده اند که حکومت پاکستان در عقب همچو حملات بوده و در واقع یک تلاش غیر انسانی برای حذف کامل مردم هزاره از پاکستان است.
هزاره  ها بیش از صد سال است که در پاکستان زندگی میکنند و بخشی از نیروی مولد در سیستم ها و نهاد های انکشافی بشری و اقتصادی پاکستان محسوب میشوند.
قتل عام هزاره ها در پاکستان بدلایلی نامعلوم ادامه دارد و پشینه قتل عام های هزاره ها در افغانستان ریشه دارد و بار ها حکومت های قومی در افغانستان دست به نسل کشی هزاره ها زده اند.
 از آنجائیکه انفجار انتحاری دیشب بالای افراد ملکی و مردم هزاره صورت گرفته است قوانین ملی و بین المللی بشردوستانه (کنوانسیون های ژنیو) به شدت نقض گردیده و اتحادیه سراسری شهمامه و صلصال و پایگاه حقوق بشر در افغانستان، کار برد انفجارات، حملات انتحاری واستفاده از دیگر تکتیک های نظامی در محلات ملکی که سبب کشتن و زخمی  کردن افراد ملکی میگردد آنرا خلاف تمام موازین و قوانین بین المللی دانسته و با شدیدترین لحن ممکن محکوم میکند.
·       از آنجایی که حکومت ها قوانین بین المللی بشردوستانه را به رسمیت میشناسند، ما از حکومت سویدن میخواهیم که از دریچه دیپلوماتیک بر حکومت پاکستان فشار سیاسی وارد کنند تا نسل کشی هزاره ها در پاکستان متوقف شود.
·         سازمان ملل متحد با در نظر داشت مواد های کنوانسیون های خویش باید سکوت خویش را شکستانده و در عرصه بین المللی از حقوق انسانی اقلیت های قومی و خصوصاً مردم هزاره که مورد تعدی و ظلم قرار دارند دفاع نماید و  برخاتمه حملات وحشیانه بر هزاره در پاکستان پایان دهد.
·         ما از رسانه های ملی و بین المللی میخواهیم تا با نشر مطالب جامع و واقع بینانه از وضعیت اقلیت های قومی و آنچه در حقیقت بر پایمال شدن حقوق انسانی هزاره ها و نسل کشی آنها در پاکستان و افغانستان دلالت دارد روشنی اندازند و مردم جهان حق دانستن آنچه بر انسان های جهان روا داشته میشود را دارند.

·         هزاره های جهان امروز با انسجام و همپذیری سیاسی میتوانند در اطلاع رسانی و بلند ساختن صدای مظلومانه هزاره ها در جهان جدی تر عمل کنند و با در نظر داشت ریشه های تاریخی حملات بر هزاره با استفاده از شبکه های اجتماعی گزارش دهند .
 این اعمال به هیچ وجه قابل توجیه نمیباشد، ما از دولت پاکستان میخواهیم که در شناسایی و به محاکمه کشیدن عاملین این جنایات و خاتمه دادن به نسل کشی از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نورزند.

با احترام
اتحادیه سراسری شهمامه و صلصال
استکهلم – سویدن
و
پایگاه خبری حقوق بشر در افغانستان

کابل – افغانستان