۱.۲۸.۱۳۸۹

اعدام افغانها در ايران ادامه دارد!

گزارش های به نشر رسیده که حدود 45 تن از افغان ها را که گویا به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران دست داشته اند، به اعدام محکوم کرده است.مقامات حکومتی ایران به یک عضو پارلمان افغانستان گفته اند که حدود 5700 تن از افغان ها در ایران به جرایم مختلف محکوم اند که از جمله به 3000 تن آنان به جزای اعدام محكوم اند.
اما شماری از خانواده های افغان های اعدام شده می گویند، فرزندان آنها در ایران صرف به خاطر کار رفته بودند و آنها مرتکب کدام جرم بزرگ نشده اند که باید اعدام شوند.اگرچه بر طبق قانون ایران، کسی که با مقدار زیاد مواد مخدر دستگیر شود اعدام خواهد شد، اما شماری از کارشناسان افغان به این باور اند که حکومت ایران از دیر زمانی مهاجرین افغان را بدون موجب دستگیر کرده به آزار و اذیت آنها پرداخته یا آنها را زندانی و یا حلقه آویز کرده است.
گزارش كه امروز از شبكه تلويزيوني شمشاد نشر گرديد نشان داد كه هنوز دهها تن در ايران اعدام شده و جسد آنها در مقابل پول گزاف به طرف افغاني تسليم داده شده است.
كسانيكه با شبكه تلويزيوني شمشاد مصاحبه نموده بودند همه خانواده هاي قرباني ها بودند كه جسد فرزندان شان در مقابل چندين مليون تومان ايراني خريداري و به كشور برگردانده اند .
عبدالسلام قاضي زاده، نماينده هرات در مجلس نمايندگان، چند روز قبل در نشست عمومي اين مجلس گفت بر بنياد اطلاعاتي كه از اسلام قلعه در مرز افغانستان و ايران به دست آورده، در سه روز گذشته 45 زنداني افغان كه در زندان هايايران به سر مي بردند، توسط حكومت ايران اعدام شده و اجساد آن ها به خانواده هاي شان در هرات تسليم داده شده اند.قاضي زاده كه به دقيق بودن اظهارت خود تاكيد مي كرد، گفت مردم منطقه نيز شاهد اين مساله اند. به گفته وي زندانيان افغان به منطقه اي موسوم به تايباد آورده شده و درآن جا اعدام مي شوند. قاضي زاده گفت:" در طي سه شبانه روز (اعدام) 45 نفر يقينآ درست است. فعلا هم رييس شوراي اسلام قلعه، ارباب اسلام قلعه و موسفيدان اسلام قلعه كساني هستند كه اين جنازه ها را ديده اند.
اين نشان ميدهد كه دولت افغانستان از همچو مسايل چشم پوشي مينمايند ، دليل اين چشم پوشي تاكيد غرب برپايان بخشيدن روابط گنگ ايران با دولت كرزاي است. ايران از جمله كشور هاي است كه در افغانستان مداخلات بي شايبه اي را تا هنوز داشته و يكي از كشورهاي تروريزم پرور به قول غربي هاست.
كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان با وجوديكه از آمار دقيق افغانهاي متهم به اعدام اگهي كامل نداشته اما ابراز نگراني شديد نموده اند. به گفته نادر نادري هر نوع حكمي نا شفاف و غيرعادلانه بر اتباع افغاني قابل بخشش نيست و حكومت ايران بايد نسبت به اعدام هاي كه خلاف موازين حقوق بشر بين المللي است توجه اصوليي را ارايه دارند.كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد ، نهادهاي حقوق بشر جهاني و دولت افغانستان خواهان پيگيري اين مساله است