۱۰.۱۳.۱۳۸۸

محل نگهداري خبرنگاران فرانسوي معلوم است اما خبرنگاران چي وقت آزاد ميشوند؟

مقام های محلی در افغانستان می گویند خبرنگاران فرانسوی و همکاران افغان آنها در یک منطقه کوهستانی در شمال کابل نگهداری می شوند.
حلیم عیار، سخنگوی والی کاپیسا در گفتگو با بی بی سی گفته که طالبان این خبرنگاران را در دره ای موسوم به "اسکین" نگه داری می کنند. دره اسکین یک منطقه کوهستانی و تحت کنترل طالبان است.
سخنگوی والی کاپیسا در این گفتگو، که حوالی ظهر امروز (۱۱ جدی/دی) به وقت محلی انجام شد، گفت که نیروهای ویژه نظامیان فرانسوی همراه با ارتش افغانستان تصمیم به انجام عملیات نظامی برای نجات خبرنگاران ربوده شده گرفته اند.
آقای عیار افزود که این نیروها "چهار طرف" دره اسکین را محاصره کرده اند و ابراز امیدواری کرد که با این عملیات "گروگانها" آزاد خواهند شد.
سازمان گزارشگران بدون مرز در باره ربوده شدن دو خبرنگار فرانسوی در شمال کابل ابراز نگرانی کرده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، که مقر آن در فرانسه است، در اعلامیه ای گفته است که "اهمیت دارد همه ملاحظات لازم را در نظر گرفت تا به مذاکراتی که (برای آزادی این خبرنگاران) در جریان است، آسیب وارد نشود."
این خبرنگاران که برای شبکه ۳ تلویزیون فرانسه کار می کنند، روز چهارشنبه (۹ جدی/دی) در منطقه "عمرخیل" ولسوالی/شهرستان تگاب ولایت کاپیسا، در شمال کابل همراه با دو مترجم افغان خود ربوده شدند.
سخنگوی والی کاپیسا پیشتر از این گفته بود که این خبرنگاران از منطقه سروبی در شرق کابل بدون این که نیروهای امنیتی را آگاه کنند، به سوی ولسوالی ناامن تگاب، که طالبان در آنجا نفوذ دارند، سفر کردند.
گزارشگران بدون مرز گفته است که این دو شهروند فرانسه که شامل یک خبرنگار و یک فیلمبردار هستند، برای برنامه "مدرک جرم" در شبکه سه تلویزیون فرانسه گزارش تهیه می کنند و از هشتم جدی به این سو از وضعیت خود خبر نداده اند.
این سازمان همچنین گزارش داده است که در سال ۲۰۰۹ میلادی در کل ۹ خبرنگار از سوی طالبان و گروه های مافیایی در افغانستان ربوده شده اند.