۴.۱۴.۱۳۸۹

پناهجویان افغان در استرالیا


در حالی که روز پنجشنبه، مهلت قانونی دولت استرالیا برای بررسی نکردن پرونده های پناهجویان سریلانکایی به پایان می رسد و سه ماه به پایان مهلت قانونی عدم بررسی پرونده های پناهجویان افغانستان مانده، هفتاد و پنجمین کشتی غیر قانونی از ابتدای سال روان میلادی، حامل پناهجویان افغانستان، روز شنبه به آب های استرالیا رسیده و پناهجویان برای بررسی امنیتی و شناسایی هویت به بازداشتگاه جزیره ی کریسمس منتقل شدند، جایی که فعالان حقوق بشر استرالیا آن را گوانتاناموی مدرن نامیده اند.

در چند روز گذشته دولت استرالیا زیر فشار سنگین حزب لیبرال قرار دارد تا سیاست روشنی را برای توقف ورود غیر قانونی پناهجویان روی دست بگیرد. نخست وزیر جدید استرالیا خانم ژولیا گیلارد اعلام کرده که بزودی سیاست جدید دولت خود را اعلام خواهد کرد و اما پیش از آن از مردم استرالیا خواست که بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی و سانسور خود، نظرات و دیدگاه های خود را درباره ی پناهجویان ارایه کنند.

در این روزها کشاکش شدیدی میان گروه های سیاسی بويژه گروه سبزها به عنوان مدافعان حقوق پناهندگان و حزب لیبرال استرالیا به عنوان مخالفان در جریان است. حزب لیبرال استرالیا می گوید دولت در توقف ورود غیر قانونی "مردمان کشتی" یا همان پناهجویانی که با کشتی از مالزی یا اندونزی خود را به آب های استرالیا رسانده اند، ناکام بوده است. این حزب خواستار بازگشت هزاران پناهجوی افغانستان به افغانستان شده است. این حزب همچنین خواستار بازگشت به سیاست دولت دست راستی این کشور مبنی بر عدم صدور ویزای دایم می باشد.

گروه سبزها و فعالان حقوق بشر و بويژه حقوق پناهندگان و پناهجویان، برخورد لیبرال ها را برخوردی راسیستی می دانند.

ک فعال سبز بنام سارا هانسون یونگ می گوید دولت استرالیا که کنوانسیون های مختلف را امضا کرده، موظف به حفظ حقوق پناهجویان است. او می گوید در افغانستان هزاره ها را می کشند به این دلیل ساده که آن ها هزاره اند. بيشتر پناهجویان افغانستان در استرالیا هزاره ها هستند که بصورت تاریخی مورد تعقیب و آزار و اذیت حاکمان قرار داشته اند.

جک اسمیت یک فعال حقوق بشر استرالیا گفته است که نخست وزیر خیال می کند که دولت حامد کرزی از هزاره ها حمایت می کند. او می افزاید، هزاره ها بدلیل عملکرد نژادی کرزی از افغانستان فرار کرده اند. او امضای هر گونه قرارداد با کرزی را برای بازگرداندن پناهجویان هزاره، مضحک و خنده دار خواند.

فعالان حقوق بشر به دولت استرالیا هشدار داده اند که با براه اندختن بحث پناهجویان، موجی از نژادپرستی را میان استرالیایی ها دامن زده است. آنان می گویند سهم استرالیا در پذیرفتن پناهنده نسبت به کشورهای دیگر بسیار ناچیز است.

فعالان حقوق بشر، بازداشتگاه جزیره ی کریسمس را یک گوانتاناموی مدرن می داند، جایی که صد ها پناهجو در بازداشت بسر می برند.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک نیز با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به اینکه وضعیت حقوق برخی از گروه های قومی در افغانستان و سریلانکا وخیم است، از دولت استرالیا خواسته بررسی پرونده های پناهجویان را روی دست بگیرد. این سازمان می گوید عدم بررسی پرونده های پناهجویان افغانستان و سریلانکا تبعیض است و مخالف قوانین و مقرراتی ست که استرالیا باید آن را اجرا کند.
عفو بین الملل نیز سه ماه پیش در بیانیه ای، تصمیم دولت استرالیا را برای به تعویق انداختن بررسی پرونده های پناهجویان افغانستان و سریلانکا به شدت محکوم کرده بود.

يک فعال حقوق بشر استرالیا می گوید، دولت استرالیا ادعا می کند شرایط در افغانستان برای پناهجویان خوب شده است. این همان کشوری ست که سربازان ما در آنجا کشته می شوند.

دولت استرالیا در حالی باید تصمیم خود را درباره ی سرنوشت هزاران پناهجوی افغانستان بگیرد که افغانستان تبدیل به جهنمی برای باشندگانش شده و دولت طالبانی- قبیله ای کرزی يکی از حامیان اصلی تروريزم و واپسگرایی می باشد.

هزاره ها در خطر نابودی قرار دارند


کابل پرس: William Maley استاد دانشگاه در استرالیا و یکی از کارشناسان مسایل افغانستان در تازه ترین نوشته ی خود در نشریه The Australianهشدار داده است که هزاره ها در افغانستان هدف حملات مرگبار طالبان می باشند. اين استاد دانشگاه با اشاره به خبری از خبرگزاری رویترز می نویسد 24 جون 2010 روز بدی برای Kevin Rudd (نخست وزیر پیشین استرالیا) بود و روزی بدتری برای 11 هزاره ی افغانستان. طالبان 11 هزاره را در ولایت ارزگان سربریدند و سرهای بریده ی آنان را کنار جسدشان گذاشتند.

يک نویسنده ی نيويورک تایمز هم با تاکید بر اینکه 11 هزاره در ارزگان به قتل رسیده اند، اشاره می کندکه این منطقه تحت کنترل پشتون های طالب است. William Maley در مقاله ی خود به کشتار گسترده ی هزاره ها توسط طالبان اشاره کرده و می نویسد چهره ی آسیای شرقی هزاره ها يکی از فاکتورهایی ست که آنان را به سادگی هدف حمله ی تبعیض آمیز قرار می دهد.

اين استاد دانشگاه استرالیا ادامه می دهد که در آگوست سال 1998 طالبان، دو هزار هزاره را در سه روز به قتل رسانده اند. چیزی که احمد رشید خبرنگار معروف پاکستانی از آن به عنوان "کشتار دسته جمعی در درنده خویی اش" یاد می کند.

کشتار دسته جمعی هزاره ها توسط پشتون های طالب در گزارشی مفصل بوسیله ی دیده بان حقوق بشر به عنوان" کشتار جمعی هزاره ها" مستند سازی شده است.

William Maley می افزاید پس از سال 2001 بسیاری از هزاره ها به آینده ای بهتر در افغانستان امیدوار شدند اما این امید در مجموع مُرد و بسیاری از بدنبال هزاره ها مکانی امن خارج از افغانستان هستند و در سال های اخیر بسیاری به استرالیا روی آورده اند.

اين استاد دانشگاه می افزاید متاسفانه استرالیا دیدی غیر واقعی درباره ی هزاره ها پیدا کرده و Kevin Rudd که تا 24 جون سال 2010 نخست وزیر استرالیا بود، در آخرین روزهای نخست وزیری مقرره ای را به تصویب رساند که بر اساس آن بررسی پرونده های پناهجویان افغانستان به مدت شش ماه به تاخیر خواهد افتاد. طبق این مقرره در مدت شش ماه تا بررسی جدید اوضاع افغانستان، هیچ پرونده ای از پناهجویان افغانستان به شمول اقلیت هزاره بررسی نمی شود و پس از شش ماه اين بررسی ها با معلومات جدید از افغانستان آغاز خواهد شد. يکی از دلایل مهم تصمیم دولت Kevin Rudd، علاوه بر نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری استرالیا، معلوماتی ست که فرستادگان دولت افغانستان به دولت استرالیا ارایه کرده اند. نمایندگان دولت افغانستان بويژه نمایندگانی از وزارت امور مهاجرین به کشورهایی که "کشورهای امن سوم " محسوب می شوند سفر کرده و معلوماتی را به مقامات این کشورها ارایه می کنند که بیشتر آن عاری از حقیقت می باشد. این نمایندگان به کشورهای دیگری مانند نروژ و سویدن نيز سفر کرده و باعث تغییراتی در سیاست های پناهنده پذيری اين کشورها شده اند. نمایندگان دولت افغانستان بويژه در معلوماتی که ارایه می دهند می گویند که هزاره ها در وضعیت بسیار خوبی بسر می برند. هزاره ها می توانند با توجه به مناطق امنی که دارند، درس خوانده و به کار و فعالیت بدون هيچ تهدیدی ادامه دهند. با اين وجود اخبار و گزارش ها کاملا خلاف آنچه نمایندگان دولت افغانستان ادعا می کنند می باشد. علی رغم اینکه مناطق هزاره نشین دارای امنیت ويژه ای می باشد، اما اين امنيت هر از چند گاه مورد حمله قرار می گیرد. ادامه ی حملات کوچی- طالبان به مناطق مختلف ولایت میدان و غزنی و کشتار و غارت و آتش زدن اموال و دارایی های مردم هزاره يکی از نمونه های آن است. مردم در ولایت دایکندی علاوه بر اینکه قربانیان تبعیض حکومت مرکزی می باشند، هر از چند گاه با تهدید جدی طالبان روبرویند. رسانه های مختلف بین المللی خبرهایی را هر از چند گاه منتشر می کنند که هزاره ها به شکل ويژه مورد هدف گروه هایی مانند طالبان قرار می گیرند.

استاد دانشگاه استرالیا و کارشناس مسایل افغانستان در انتهای نوشته ی خود می نویسد ممکن است Julia Gillard (نخست وزیر جدید) (با آغاز مجدد پرونده های پناهجویان پیش از شش ماه) در انتخابات مقداری رای از دست بدهد اما او عکس آنچه هزاره هایی که در هنگام آمدن او به دفتر نخست وزیری کشته شدند، سرش را از دست نمی دهد.