۲.۱۸.۱۳۹۴

دادگاه ابتدایی کابل چهار تن از عاملان قتل فرخنده را به اشد مجازات و 8 تن دیگر آنرا به 16 سال حبس محکوم کرد


 
 
 
دادگاه ابتدایی حوزه سوم شهر کابل روز چهار شنبه گذشته در یک محکمه علنی و در حضور رسانه ها، عبدالبشیر، محمد یعقوب، محمد شریف و زین العابدین را در قضیه کشتن فرخنده و سوختاندن جسد وی، بر اساس ماده های قانون جزا و قانون منع خشونت علیه زنان به اشد مجازات(اعدام) محکوم کرد.
دادگاه متذکره  در پیوند با این قضیه 8 متهم دیگر را به 16، 16 سال حبس تنفیضی محکوم و 18 متهم دیگر را به دلیل عدم موجودیت دلایل الزام و شواهد موثق حکم رهایی شان را صادر نمود.
قاضی صفی الله مجددی، رییس دادگاه ابتدایی حوزه سوم کابل پس از صدور حکم گفت که این فیصله ابتدایی است و متهمان حق تجدید نظر و استیناف خواهی را دارند.
در این جلسه که مادر و پدر فرخنده نیز حضوز داشتند، از دادگاه خواست که در قضیه قتل دختر شان عدالت تامین و حکم بالای متهمان تطبیق شود. آنان همچنان تاکید نمودند که کسانیکه دختر شانرا به گونه ای بی رحمانه کشته اند باید به کیفر برسند تا عبرتی برای دیگران شوند.
رییس دادگاه در مورد 19 پولیس به شمول آمر حوزه دوم، آمر کشف و آمر اپراسیون آن حوزه  که در عدم استفاده از سلاحیت و ظیفه وی و غفلت وظیفه وی در قضیه قتل فرخنده متهم هستند در آغازین هفته آینده فیصله شانرا اعلان خواهد کرد.
 
از سوی هم رییس دادگاه از ارگانهای کشفی خواست تا سه مظنون اصلی دیگر به نامهای حسن، پاچا و پهلوان که فراری می باشند دستگیر و به پنجه قانون بسپارند.
پس از آنکه مردان خشمگین فرخنده 27 ساله را به تاریخ 28 حوت سال گذشته در اتهام به سوختاندن نسخه ها قران با مشت و لگد در نزدیکی زیارت شاه دو شمشیره به قتل رساندن و جسد وی را به آتش کشیدن.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پیوند با قضیه قتل فرخنده، کمیسون حقیقت یاب را  تشکیل داد، این کمیسون پس از برسی ها فرخنده را بی گناه ثابت نمود و محکمه مربوطه نیز به آتش کشیدن نسخه های قران کریم را از سوی فرخنده رد کرد.
قتل فرخنده اعتراض های شدید مردمی سازمانهای حقوق بشری را هم در داخل و هم درا خارچ از کشور به همراه داشت، اعتراض کننده گان از حکومت افغانستان خواستار رسیدگی به چنین رویداد ها شدند. همچنان این قضیه در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت.