۱۰.۲۳.۱۳۹۳

اعلام حبس ابد برای متهمان پرونده غرق شدن ۴۳ پناهجوی افغانستانی درآبهای ترکیه

 بصیرسیرت - استکهلم، سویدن
روز سوم نوامبر سال گذشته ۴۳ پناهجوی افغانستانی حین گذشتن از مرز آبی ترکیه به سمت یونان در سواحل شمالی استانبول غرق شدند که در این ۱۳ کودک نیزبود. خبرتکان دهنده برای ترکیه و افغانستان بود و با واکنش های زیادی از سوی مردم ترکیه وشهروندان افغانستان مواجه شد. رسانه های ترکیه گزارش های زیادی در مورد چگونگی غرق شدن این مهاجران منتشر کرد و نهاد های جامعه مدنی افغانستان دولت را به کوتاهی در امور مهاجرت و جکومت داری خوب متهم کردند.
این قایق، فاقد قطب نما، اله اندازه گیری آب، جنراتور، تلفن بی سیم، اله هشدار دهنده خطرهای احتمالی بوده است.
قایق از منطقه موسوم به باقیرکوی، که از مناطق جنوبی و مزدهم ترین قسمت شهر استانبول حرکت کرده بود و مسیر پرتردد تنگه استانبول (باسفورس) را با چراغ خاموش گذرانده است.
در یک تحقیق گفته شده است که قرار بود کاپیتان، سرنشینان این قایق کوچک را در سواحل شمالی استانبول و در آبهای دریای سیا به یک کشتی بزرگتر منتقل کند. پولیس ترکیه اعلام کرده، از اینکه باتورن با چراغ خاموش حرکت کرده، در مسیر پرتردد با کشتی بزرگتر تصادف کرده و غرق شده است.
امروز در دادگاهی در استامبول چهار مظنون به غرق کردن 43 پناهجوی افغانستانی را به 362 سال حبس محکدم کردند که معادل حبس ابد است. فیصله محکمه زمانی خوانده شد که چهار مظنون در دادگاه حضور داشتند. محکمه استانبول هر مظنون را به 13 بار حبس ابد و جمعا به 362 سال حبس ابد محکوم کردند که در تاریخ تصمیم گیری دادگاه در امور مهاجرت بی سابقه خوانده شده است. ازینسو که افراد مظنون شناسایی شدند و محکمه استانبول تحقیقات اش را در این باره پایان داد.
چهار مظنون هریک سرکان اویار، دوعان اوداجی اوغلو، مرتضی هاشمی(عبدالله شکر) و کریم سینایی چاکان فعلا فراری اند و محکمه جمهوریت ترکیه حکم توقیف و دستگیری هر مظنون ر انیز صادر کرده است.
به گفته وکیل مظنونان حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی - این جزا فقط برای غرق شدن 13 کودک در نظر گرفته شده است و برای کشته شدن چهارده  نفر بزرگسال دیگر برای هر مظنون محکوم  350 سال حبس دیگر نیز تقاضا شده بود.

پولیس ترکیه به همکاری پولیس انترپول دنبال مظنونان دیگر متهم به غرق مهاجران افغانستانی است و به گفته پولیس ترکیه یک شهروند افغان بنام مرتضی هاشمی مشهور به شکر تابعیت افغانستان و یکی از کشورهای اروپایی را نیز داراست تحت تعقیب قرار دارند.
پولیس برعلاوه مسوول بررسی بیشتر پرونده 9  فرد مفقود شده ازمیان قربانیان است که ازین دوسیه جدا ساخته شده بود.
دولت ترکیه گفته بود که قبل از سال ۲۰۱۰ مسیر قاچاق پناهجویان به طرف اروپا خط سیر دریای شمالی به سمت بلغارستان بود و بعدا پناهجویان مسیر زمینی میان یونان - ترکیه و بلغارستان - ترکیه را انتخاب کردند.
زمانیکه یونان و بلغارستان مرزهایش را با چندین ردیف سیم خاردار و دیوار های جالی آهنی مسدود کردند، مسیر حرکت پناهجویان به سمت دریایی جنوبی استانبول منتقل شد و از سال ۲۰۱۲ تا سال جاری تمامی مهاجران برای رسیدن به اروپا از آب های ساحلی استان های چناک قله، ازمیر، بالک اسیر و موعلای ترکیه می گذرند.
براساس اطلاعات پولیس ترکیه، تنها در سال جاری میلادی ۱۰۵۰۰ مهاجر از آب های جنوبی استانبول بازداشت و یا نجات داده شدند.
پولیس ترکیه در تحقیق تازه خود گفته است که ممکن با فشار نیروهای جستجوی اتحادیه اروپا از مرزهای جنوبی و دریای مدیترانه ̎فونتکس̎ مهاجران دوباره دل به آبهای دریای سیاه بزنند.