۹.۱۵.۱۳۹۰

حمله به عزاداران عاشورا در کابل، قندهار و مزار شریف ۶۰ کشته بجا گذاشت


مراسم عزاداری عاشورا در شهرهای کابل، مزار شریف و قندهار هدف حمله انتحاری قرار گرفته و دهها کشته بجا گذاشته است.
روز سه شنبه، ۱۵ آذر/قوس (۶ دسامبر)، یک مقام پلیس کابل گفت که یک بمبگذار انتحاری مواد منفجره همراه خود را در مراسم عزاداری عاشورا در زیارتگاهی موسوم به حضرت ابوالفضل در مرکز شهر کابل منفجر کرد.
غلام سخی کارگر، سخنگوی وزارت صحت (بهداشت) به بی بی سی گفت که بر اساس آخرین آمار تعداد کسانی که در این حادثه کشته شده اند، به ۵۴ نفر و شمار زخمیان آن به ۱۶۴ نفر رسیده است.
پیشتر از آن ژنرال عبدالظاهر گفته بود که در این حمله چهل و نه نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شده اند.
تلویزیون های محلی هم در گزارش های خود از صحنه انفجار تصاویری از کشته های حادثه و انتقال زخمی ها به بیمارستان پخش کرده اند.
همزمان از وقوع دو انفجار دیگر در شهرهای مزار شریف در شمال افغانستان و شهر قندهار در جنوب افغانستان هم گزارش شده است.
منابع خبری در مزار شریف گفته اند که در انفجاری که عزاداران مراسم عاشورا را هدف قرار داده بود، شش تن کشته و نزدیک به ۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.
انفجاری دیگری هم در شهر قندهار روی داده و ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس این شهر گفته که این حادثه منجر به زخمی شدن پنج نفر منجر شده است.
 دو تن از زخمی های این انفجار از ماموران پلیس هستند.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که برای شرکت در یک اجلاس بین المللی به بن، آلمان، سفر کرده، گفته است که این برای اولین بار است که در چنین روز مذهبی مهمی در افغانستان، یک حادثه تروریستی از این نوع روی می دهد.
وی مراتب همدری خود را به خانواده قربانیان این واقعه ابلاغ کرده است.
این نخستین بار است که گزارشی از حملاتی مرگبار به مراسم عزاداری شیعیان در افغانستان انتشار می یابد و وقوع چنین حوادثی پیش از این سابقه نداشته است.
در عین حال، مشخص نیست که آیا بمبگذاری های روز سه شنبه در سه شهر افغانستان اقدامی هماهنگ بوده و یا به صورت جداگانه برنامه ریزی و اجرا شده است.
تا کنون هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته و انگیزه و هدف از انجام این حملات هم مشخص نیست.
با اینهمه، بمب گذاری های روز عاشورا باعث نگرانی در این زمینه شده است که ممکن است سازمان دهندگان آنها با هدف ایجاد تنش مذهبی در افغانستان این حملات را برنامه ریزی و اجرا کرده باشند.
مردم افغانستان پیروان مذاهب مختلف اسلامی هستند، اما به طور تاریخی موارد درگیری های مذهبی در این کشور نادر بوده است.
مقامات دولتی نیز با اینگونه حوادث با احتیاط برخورد کرده اند.