۲.۱۳.۱۳۸۹

تظاهرات کابل در اعتراض به 'اعدام افغانها در ایران'

شماری از ساکنان کابل در اعتراض به آنچه که بدرفتاری دولت ایران با پناهجویان افغان در این کشور می خوانند، در برابر ساختمان سفارت ایران در کابل تظاهرات کرده اند.

این افراد با محکوم کردن "اعدام" چندین شهروند افغان در ایران، از حکومت افغانستان خواستند تا این مسئله را با جدیت دنبال کند.

این تظاهرات در ادامه پخش گزارشهایی مبنی بر اعدام چندین شهروند افغان در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر صورت می گیرد.

کمیسیون امنیت ملی افغانستان تعداد این افراد را شش نفر خوانده اما منابعی در پارلمان افغانستان تعداد اعدام شدگان افغان در ایران را بیشتر از این خوانده اند.

تظاهر کنندگان در کابل که تعداد شان به حدود دو صد نفر می رسید و به همراهی نجیب الله کابلی، از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در برابر سفارت ایران جمع شده بودند، ادعا کردند که ایران اخیرا به بازداشت های تازه ای در میان پناهجویان افغان دست زده است.

این تظاهرکنندگان خواستار تجدید نظر ایران در برخورد با پناهجویان افغان شدند.

از زمان پخش گزارشها در مورد اعدام شهروندان افغان در ایران، واکنش رسمی از حکومت ایران در این مورد منتشر نشده است.

دولت افغانستان می گوید، در مورد چگونگی جلسات دادگاه برای بررسی اتهامات علیه پناهجویان افغان در ایران نگران است.

وزارت خارجه افغانستان اخیرا گفت که در همکاری با سفارت خود در ایران، در مورد عادلانه بودن حکم دادگاه علیه پناهجویان افغان تحقیق خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که ایران و افغانستان توافق نامه ای را امضا کرده اند که بر اساس آن باید یکدیگر را از اجرای حکم قضایی علیه شهروندان طرف مقابل مطلع کنند، اما آنها می گویند، ایران هیچ اطلاعی در مورد اعدام شش نفر از شهروندان افغانستان نداده است.

روابط دیپلماتیک افغانستان و ایران در سال های اخیر گرم بوده است و هر دو طرف تلاش می کنند این رابطه را همچنان حفظ کنند.

هنوز دست کم دو میلیون پناهجوی افغان در ایران به سر می برند و ایران رسما از روند جدیدی که بعد از سقوط طالبان به رهبری آمریکا شکل گرفته است، حمایت می کند؛ اما مقامات ایرانی، افغانستان را کشور اشغال شده می نامند.
بی بی سی