۶.۱۹.۱۳۹۲

مردی زیبا، حرفهایی که شنیده میشوند و عمل نی !

این مرد تنها یک مرد مقبول و زیبا نیست،  بلکه یک مردی با دانش امروزی، تفکر، اندوخته ها و تجربه است و باید امروز برای یک افغانستان جدید استفاده شود.
مردی امروز و با دانش حقوق بشری، مردی که سالها تلاش کرد تا برای جامعه مدنی افغانستان قدم های بزرگی برداشته شود.
انگار او مردی پیشتازی است که از گلوی نسل سوخته و جنگ زده ای افغانستان حرف میزند که باید در روند حکومت داری و انکشاف بشری افغانستان نقش موثری بازی کنند.
هادی از فرصت های حرف میزند که سالها پیش از دست رفته است، اما هنوز هم جایی برای بازگشت آن همه فرصت ها است.
هادی معرفت میداند که اراده سیاسی در کشور برای حمایت و انکشاف حقوق بشر بسیار کم بوده و هست و دقیق او و همکاران اش این را نیز میدانند که گروه هایی در داخل نظام و بیرون از نظام، علیه حقوق بشر فعالیت داشته و دارند و یا فعالیت های حقوق بشری را بر علیه تداوم کارهای شان در افغانستان می بینند.
پس از آغاز کار حکومت جدید، امیدواری‌هایی وجود داشت که قربانیان حقوق بشر به حقوق شان دست یابند اما چنین نشد. قرار بود حکومت افغانستان برنامه عدالت انتقالی را تطبیق کند اما چنین نشد و برنامه عدالت انتقالی همچنان بی سرنوشت ماند.
پارلمان افغانستان در سال 2007 منشور «مصالحه ملی»  را تصویب کرد. براساس این منشور، تمام گروه ها و افرادی که در منازعه‌های دوران شوروی، دوران مجاهدین و زمان طالبان دخیل بودند، از پیگرد قضایی معاف شدند.
اما رییس جمهور کرزی در آن زمان این منشور را با افزودن این ماده که هیچ‌کسی نمی‌تواند حقوق انسانی قربانیان جنگ را ببخشد‌، توشیح کرد.
 حال با دیدن این گفتمان زیبا، به فعالین حقوق بشر در افغانستان میبالم، میبالم به اینکه هادی، معرفتی داریم  که در کنار دهها شخصیت توانا و با دانش حقوق بشری امروز بخشی از جامعه مدنی افغانستان اند و به نا رسایی های چند سویی در افغانستان نظارت میکنند.

پس این گفتمان را تماشا کنید و از دانش امروزی نسل جوان نیز مستفید شوید.