۱.۱۴.۱۳۹۰

حمله مرگبار به دفتر سازمان ملل در مزار شریف

محکومیت گسترده حمله مرگبار به دفتر سازمان ملل در مزار شریف

حمله به دفتر یوناما در مزار شریف

مهاجمان حداقل دو نفر از کارکنان سازمان ملل متحد را سر بریدند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله مرگبار به دفتر این نهاد در شهر مزار شریف افغانستان را بزدلانه خوانده و محکوم کرده است.

شماری از مردم مزار شریف، واقع در شمال افغانستان، روز جمعه در اعتراض به آتش کشیده شدن یک نسخه قرآن در ایالت فلوریدای آمریکا، اقدام به راهپیمایی کردند که طی این رویداد، گروهی از آنان با حمله به دفتر سازمان ملل متحد در این شهر، هفت تن از کارکنان آنرا به قتل رساندند.

بان کی مون که به کنیا سفر کرده گفته است: "این حمله ای وقیحانه و بزدلانه به کارمندان سازمان ملل متحد است که تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست."

یک سوئدی، یک نروژی، یک شهروند رومانی و چهار نگهبان نپالی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در این واقعه کشته شدند و نیز بخشی از ساختمان محل کار آنان به آتش کشیده شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد پلیس ولایت بلخ گزارش داده است که بیش از ۲۰ نفر از جمله طراح اصلی این حمله دستگیر شده اند.

چند نفر از مهاجمان و معترضان نیز توسط نگهبانان دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد کشته شدند.

در همین حال در تحولی دیگر در افغانستان، نیروهای ناتو حمله گروهی از پیکارجویان به یک پایگاه نظامی در حاشیه شهر کابل را دفع کردند.

ناتو اعلام کرده است دو نفر از شورشیانی که قصد ورود به این پایگاه نظامی را داشتند، در درگیریها کشته شده اند.

در نتیجه این درگیری همچنین سه نفر از نیروهای ناتو جراحات سطحی برداشته اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه در یک جلسه اضطراری حمله در مزار شریف را بررسی و سپس با صدور بیانیه ای به شدت آنرا محکوم کرد و خواهان اجرای عدالت در حق عاملان این حمله شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز طی بیانیه ای حمله به کارمندان سازمان ملل متحد را قویا محکوم کرده و به خانواده های قربانیان تسلیت گفته است.

آقای اوباما گفت: "کارمندان مرد و زن سازمان ملل متحد از جمله کارمندان افغان آن در حمایت از مردم افغانستان کار می کنند."

او افزود: "ما بر حفظ آرامش تاکید می کنیم و از تمام طرفین می خواهیم که با پرهیز از خشونت، اختلافاتشان را از طریق گفتگو حل و فصل کنند."

استفان میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان به مزار شریف رفته تا درباره این واقعه تحقیق کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز طی بیانیه ای قتل کارکنان سازمان ملل متحد را تکان دهنده دانسته و محکوم کرده است.

واکنش کشیش آمریکایی

تظاهرات روز جمعه به منظور اعتراض به آتش زدن یک نسخه کتاب مقدس مسلمانان توسط تری جونز، کشیش یک کلیسای کوچک در ایالت فلوریدا برگزار شده بود.

او می گوید حدود دو هفته پیش در حضور پیروانش محاکمه ای برای قرآن برگزار کرده و پس از محکوم کردن آن، یک نسخه از کتاب مقدس مسلمانان را آتش زده است.

تری جونز روز جمعه طی بیانیه ای بار دیگر بر موضع خود علیه اسلام تاکید و اعلام کرد است که "زمان آن فرا رسیده که اسلام را پاسخگو بدانیم."

شورای روابط آمریکا و اسلام که از گروه های اسلامی مهم در ایالات متحده است طی بیانیه ای واقعه مزار شریف را محکوم کرده است.

سناتور جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، نیز با اتخاذ موضع مشابه، تری جونز را یک "چهره افراطی" خوانده و گفته است که قربانیان با این کشیش هیچ ارتباطی نداشتند.


تری جونز در واکنش به واقعه مزار شریف به حملاتش به اسلام ادامه داده است

مقام های ولایتی در افغانستان می گویند که گروهی "فرصت طلب" این تظاهرات را به خشونت کشیدند.

لعل محمد احمدزی، سخنگوی پلیس زون (منطقه) شمال افغانستان به بی بی سی گفت: "در جمع تظاهر کنندگان، تعدادی از اوباش حضور داشتند که به دفتر یوناما هجوم بردند و هشت کارمند خارجی یوناما را کشتند؛ دو تن از آنها را سر بریدند و یک تن از آنها را مجروح کردند. یکی از کشته شدگان زن است".

آقای احمد زی گفت: "افراد فرصت طلب، بخشهایی از دفتر یوناما و چند ماشین مربوط به این دفتر را به آتش کشیده اند".

یوناما با صدور اطلاعیه ای، کشتار کارمندان خود را محکوم کرد و حمله به آنها را "بهت آور" خواند.

کارمندان داخلی دفتر یوناما جمعه تعطیل بودند و فقط کارمندان خارجی در دفتر حضور داشتند.

این مقام پلیس افزود تظاهرات کنندگان نیز تلفاتی داشته اند که هنوز دقیقا معلوم نیست.

او افزود پلیس چند نفر را به اتهام دست داشتن در این حادثه بازداشت کرده و تحقیقات در این مورد آغاز شده است.

در همین حال غلام سخی کارگر، سخنگوی وزارت صحت گفت که دو کشته و دوازده مجروح به بیمارستانی در شهر مزار شریف منتقل شده اند که این عده احتمالا از تظاهر کنندگان بوده اند.

آقای احمدزی، سخنگوی پلیس شمال افغانستان در گفت و گو با بی بی سی گفت که تظاهرات قرار بود به صورت مسالمت آمیز و در صحن "روضه شریف" برگزار شود، اما ناگهان تظاهرکنندگان بسوی دفتر یوناما هجوم بردند.

این مقام امنیتی افغان گفت که تظاهرکنندگان ابتدا به گاردهای مسلح دفتر یوناما حمله کرده و سلاح آنها را گرفتند و پس از آن وارد دفتر شده و شروع به تیراندازی کردند.

خبرنگاران می گویند که یک روحانی که قبل از آغاز تظاهرات سخنرانی می کرد، خطاب به معترضان خشمگین گفت که صدها جلد قرآن در آمریکا به آتش کشیده شده است.

تری جونز می گوید که تنها یک جلد قرآن را به آتش کشیده بود.

این کشیش چند ماه پیش قصد این کار را داشت، اما با مخالفت افکار عمومی آمریکا و مقامات دولتی این کشور، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که "موقتا" از تصمیم خود منصرف شده است.

خبرنگاران شمار معترضان را هزاران نفر اعلام کردند.

گزارشها از افغانستان حاکی است که در اعتراض به سوزاندن قرآن توسط کشیش آمریکایی، تظاهراتی در هرات در غرب افغانستان نیز صورت گرفت اما بصورت مسالمت آمیز پایان یافت.

مزار شریف از مناطق امن افغانستان به حساب می اید و یکی از شش منطقه ای است که قرار است تا دوماه دیگر مسئولیت تامین امنیت آن از نیروهای ناتو به نیروهای افغان منتقل شود.

منبع : بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: