۱.۱۴.۱۳۹۰

تظاهرات خشونت‌آمیز در قندهار ۱۰ کشته بجا گذاشت

گزارش ها از شهر قندهار، در جنوب افغانستان حاکی از کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن در جریان تظاهرات خشونت آمیز علیه سوزاندن قرآن در آمریکا است.

گفته شده که صدها نفر در اعتراض به سوزاندن نسخه ای از قرآن در حضور کشیش تری جونز، در ایالت فلوریدای آمریکا، روز شنبه، ۱۳ حمل/فروردین در شهر قندهار اقدام به تظاهرات کرده اند.

این تظاهرات به خشونت گراییده و بر اساس گزارشها، بر اثر درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس، ۱۰ نفر کشته و ۷۳ تن دیگر زخمی شده اند.

مامون درانی، خبرنگار در قندهار گفته که در اثر این خشونت ها شماری از ساختمانهای دولتی و غیردولتی در این شهر آسیب دیده است.

تصاویر پخش شده از این تظاهرات نشان می دهند تظاهرکنندگان در حال آتش زدن لاستیک های خودروها در خیابانهای شهر قندهار هستند.

زلمی ایوبی، سخنگوی والی قندهار گفته است: "راهپیمایی حق مردم است، اما شماری از راهپیمایان در تظاهرات امروز موترهای (خودروهای) مردم را آتش زده اند، مغازه ها را سوزانده و در خیابانها لاستیک های موترها را آتش زده اند."

حمله به دفتر یوناما در مزار شریف

حمله به دفتر یوناما در جریان تظاهرات در شهر مزار شریف به طور گسترده ای محکوم شده است

این در حالی است که روز جمعه نیز در پی تظاهرات خشونت آمیزی در شهر شمالی مزار شریف، شماری از تظاهرکنندگان به دفتر سازمان ملل حمله کردند و دست کم ۱۲ نفر را کشتند.

گفته شده که دست کم دو تن از آنها سربریده شده اند.

هفت تن از کشته شدگان این حمله شامل سه کارمند خارجی دفتر نمایندگی سازمان ملل، یوناما، و چهار تن دیگر نگهبانان نپالی این دفتر بوده اند.

حمله به دفتر یوناما و کشتن کارمندان آن از سوی محافل داخلی و بین المللی به گونه گسترده ای محکوم شده است.

عطا محمد نور، والی بلخ گفته است که طالبان در میان تظاهرکنندگان در شهر مزار شریف نفوذ کردند و آنها را به عوض محل از پیش تعیین شده، به سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل جهت دادند.

طالبان مسئولیت حمله به دفتر یوناما را به عهده گرفته اند.

همچنین شهر هرات، در غرب افغانستان هم در روز جمعه شاهد تظاهرات مسالمت آمیزی در اعتراض به سوزاندن قرآن در آمریکا بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: