۴.۱۹.۱۳۹۱

افزایش آمار خشونت ها در برابر زنان در بادغیس


افزایش آمارخشونت دربرابر زنان درولایت بادغیس، نگرانی جدی مسوولان محلی را برانگیخته است.
لت کوب، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، فرار ازمنزل و ربودن دختران جوان، ازعمده ترین خشونت هایی اند که زنان ولایت بادغیس با آن روبرو هستند.
مسوولان محلی دربادغیس می گویند؛ بیشتر خشونت ها دربرابر دختران جوان و زنان در بادغیس از سوی قوماندانان محلی وافراد مسلح صورت می گیرد.
بادغیس از ولایت های نسبتا نا امن کشور است که به گفته باشندگان آن، بسیاری از مشکلات زندگی مردم این ولایت، همچنان دست ناخورده باقی مانده است.
لت کوب، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، فرار ازمنزل و ربودن دختران جوان، ازعمده ترین خشونت هایی اند که زنان ولایت بادغیس با آن روبرو هستند.



به گفته باشندگان این ولایت، حکومت مرکزی در بسیاری از مناطق بادغیس، توجهی به مشکلات زندگی مردم نکرده و پروژه های بازسازی در این ولایت را عملی نمی کنند.
به گفته مسوولان اداره امور زنان بادغیس درسه ماه گذشته سال روان نزدیک به 20 مورد خشونت دربرابر زنان در اداره آنان به ثبت رسیده است.
مونسه قادری سرپرست ریاست امورزنان ولایت بدغیس به خبرگزاری بخدی گفت:" به تازگی یک دخترجوان پس ازاختطاف ازسوی پسر یک قوماندان مسلح، مورد تجاوزجنسی قرار گرفته است."
خانم قادری افزود که این دخترجوان، در حالی مورد تجاوز قرار گرفته است که با فرد دیگری نامزد بوده و پسر قوماندان محلی از او خواسته های نامشروع داشته است.
رییس امور زنان ولایت بادغیس گفت که دختر قربانی تجاوز جنسی هم اکنون در خانه امن وزارت امور زنان به سر می برد.
در بادغیس، تنها یک خانه امن وجود دارد که هم اکنون،15 دختر در آن نگهداری می شوند.
ازسوی دیگر، مسوولان اداره سارنوالی استیناف بادغیس از بازداشت لطیف خان یکی از قوماندانان مسلح در ولسوالی آب کمری این ولایت همراه با پسرش که متهم به تجاوز جنسی بالای یک دختر جوان است، و یک شریک جرمی اش خبر دادند.
به گفته این مسوولان تحقیقات از افراد بازداشت شده جریان دارد.
مسوولان در بادغیس، گسترده بودن میزان خشونت در برابر زنان و تجاوزات جنسی را در بادغیس تائید و از افزایش آن اظهار نگرانی کردند.
به گفته آنان، روزانه چندین مورد از رویدادهای خشونت در برابر زنان، در بخش های مختلف بادغیس به وقوع می پیوندد که بیشترشان، از سوی شورای محلی و نشست های قومی و با رد و بدل شدن مبالغ هنگفتی پول، انعکاس پیدا نمی کنند.
پا درمیانی مسوولان دولتی
مسوولان سارنوالی بادغیس، شماری ازمسوولان نهاد های دولتی درآن ولایت را متهم به فراهم ساختن زمینه فساد، قانون گریزی، و انواع سواستفاده ها از موقعیت ها شان می کنند.
آنان، ادعا دارند که برخی از این افراد، سعی دارند تا اداره سارنوالی را نزد مردم بی اعتبار ساخته و زمینه فرار از چنگال قانون و ارتکاب جرایم گسترده در بادغیس را فراهم کنند.
غوث محمد غوثی رئیس سارنوالی استیناف ولایت بادغیس به خبرگزاری بخدی گفت :" پا در میانی  و مداخله در امورکاری ارگان های عدلی وقضای دربادغیس، به شدت افزایش یافته وآنان از این ناحیه ابراز نگرانی می کنند."
او افزود:" هم اکنون، بیشتر موضوعات حقوقی و خشونت ها در شورا های محلی و جرگه های غیر قانونی فیصله می شوند که این روند، باعث بی اعتبار شدن سیستم قضایی خواهد شد."
مسوولان اداره سارنوالی بادغیس، خواهان توجه جدی در این زمینه و تقویت و حمایت این ادارات از سوی مقام های مرکز کشور شدند."
با این وجود، برخی از زنان دربادغیس در گفت و گو با خبرگزاری بخدی، وضعیت شان را نسبت به سال های گذشته نا مناسب تر خواندند.
به گفته آنان، تطبیق نشدن قانون، سواستفاده از پست های دولتی، وساطت افراد زورمند و کم بودن حضور زنان درادارت دولتی، باعث افزایش خشونت وعقب ماندگی زنان آن ولایت شده است.
این زنان، وجود سلاح نزد افراد غیرمسوول و زورگویی افراد مسلح در نقاط مختلف ولایت بادغیس را تهدیدی بزرگ در برابر قانون و استقرار ثبات و آرامش عنوان می کنند.
قدیر شاهین – هرات

۲ نظر:

ناشناس گفت...

An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who was
doing a little homework on this. And he in fact bought me breakfast because
I stumbled upon it for him... lol. So let me reword this.
... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for
spending some time to talk about this issue here on your web site.


Feel free to visit my page car insurance miami

ناشناس گفت...

Howdy excellent website! Does running a blog such as this require a large amount of work?
I've virtually no knowledge of programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyhow, should you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I know this is off subject however I just needed to ask. Kudos!

Also visit my site ... brain injury attorneys