۴.۳۰.۱۳۹۱

خود کشی دو دختر جوان در بامیان وجوزجان

قضیه اول :
سالانه ده ها تن از زنان و دختران جوان در افغانستان، به دلیل عرف و عنعنات ناپسند، قربانی ازدواج های اجباری می شوند.
مقام های محلی در ولایت جوزجان در شمال کشور مرگ یک دانش آموز 18 ساله دختر در این ولایت را تایید کردند
لطیف اسحاق زی مدیر کشف قوماندانی امنیه ولایت جوزجان به رسانه ها گفت: "این دانش آموز پس از این که از مکتب به خانه می رسد خود را حلق آویز کرده است."

این حادثه ظهر امروز در قریه موسوم به مصر آباد از مربوطات شهر شبرغان رخ داده است.

خشونت در برابر زنان از چالش های عمده در ده سال گذشته در افغانستان خوانده شده است.

شماری از فعالان مدنی می گویند که، حاکمیت ارزشها‌ی مردسالارانه در جامعه از مهم ترین عامل بروز خشونت در برابر زنان در افغانستان است.

در جریان چند سال گذشته، صد ها خشونت در برابر زنان از افغانستان صورت گرفته اما گفته می شود که تمامی این گونه خشونت ها به دستگاه های دولتی و نهاد های حقوق بشری اطلاع داده نمی شود.

با این حال، هنوز انگیزه اصلی حلق آویز شدن شریفه دختری که در شهر جوزجان خود را به دار آویخت، معلوم نیست.

مدیر کشف قوماندانی امنیه ولایت جوزجان می گوید که جسد شریفه به شفاخانه ولایتی جوزجان انقتال یافته است.

میرویس امینی رییس شفاخانه ولایتی جوزجان به رسانه ها گفت: "ارزیابی ما نشان میدهد که این دختر خود را حلق آویز کرده و نشانه‌ از خشونت به چشم نمی‌خورد."

مسئولان امنیتی در جوزجان می گویند که، تیم بررسی به محل حادثه فرستاده شده و تحقیقات پیرامون چگونگی وقوع این حادثه آغاز شده است.

قضیه دوم:

باشندگان قریه حیدرآباد در مرکز ولایت بامیان می گویند که شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) یک دختر جوان در این قریه دست به خودکشی زده است.

یکی از باشندگان محل که نخواست نامش در خبر ذکر نشود به خبرگزاری بخدی گفت: "شامگاه روز گذشته، یک دختر جوان در قریه حیدرآباد، به دلیل اینکه از سوی خانواده اش وادار به ازدواج اجباری شده بود، با خوردن "مرگ موش" خودکشی کرده است".

.منبع افزود:" قرار بود محفل نامزدی این دختر، شب گذشته برگزار شود اما پیش از برگزاری محفل، خودش را کشت".

او می گوید که این دختر، به دلیل مسمومیت شدید، پیش از رسیدن به شفاخانه جان داده است.

به گفته منبع؛ دختری که خودکشی کرده، روز گذشته درمکتب، همصنفی هایش را از تصمیش خبرکرده و با آنها خداحافظی نیز کرده است.

این دختر به صنفی هایش گفته است که " آخرین روز زندگی اش است" اما به گفته مسوولان، صنفی هایش به اداره مکتب و خانواده او، اطلاع نداده اند.

مسوولان در بامیان تاکنون در مورد این قتل اظهار نظری نکرده اند.

افزایش خشونت با زنان

در همین حال عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت در برابر زنان در این ولایت به رسانه ها گفت: "از آغاز سال 1391 خورشیدی تا کنون 36 مورد شکایت مبنی بر خشونت علیه زنان (شامل 65 نوع خشونت) در دفتر ساحوی این کمیسیون ثبت شده است."

فرزام می گوید این خشونت ها شامل 20 مورد لت و کوب، 15 مورد خشونت های لفظی و روانی، 8 مورد عدم پرداخت نفقه، 2 مورد خودکشی، 2 مورد بد دادن، 1 مورد قتل و 17 مورد عدم پرداخت مهریه، ممانعت از ازدواج، آزار جنسی، طلاق اجباری و سایر انواع خشونت ها می شود".

رئیس دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در بامیان می گوید که بر اساس ارزیابی دفتر ساحوی بامیان، آمار خشونت علیه زنان در این ولایت، در مقایسه با چهار ماه اول سال 1390 خورشیدی 87 درصد افزایش را نشان می دهد".

به گفته او؛ عواملی نظیر عدم رسیدگی عادلانه و جدی به قضایای خشونت علیه زنان، توسط نهاد های عدلی و قضایی و معافیت مرتکبین خشونت علیه زنان از مجازات، عدم حضور زنان در ارگان های عدلی و قضایی، مداخله غیر قانونی متنفذین به قضایا در سطح محلی و ملی، عرف و سنت های نا صحیح اجتماعی و فقر معیشتی در افزایش خشونت علیه زنان، نقش جدی دارد".

در کنار سایر موارد خشونت علیه زنان، ازدواج های اجباری یکی از عوامل بزرگ خودکشی دختران جوان در کشور محسوب می شود.

سالانه ده ها تن از زنان و دختران جوان در افغانستان، به دلیل عرف و عنعنات ناپسند، قربانی ازدواج های اجباری می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: