۹.۲۶.۱۳۸۸

چالش هاي جديد در برابر روزنامه نگاران افغان


عبدالحميد مبارز ريس اتحاديه ملي ژورناليستان افغان : در روزهاي اخير فشار ها و تهديد عليه رسانه و روزنامه نگاران افزايش بي سابقه اي يافته است. در چند روز اخير حداقل هفت روزنامه نگار" نستو نادري مجري يكي از برنانه هاي شبكه تلويزيوني نورين ، ‍ عثمان اكرم از همين تلويزيون ، نظري پرياني مدير مسوول روزنامه ماندگار، حشمت رادفر مير مسوول روزنامه نخست ، الهام مجري تلويزيون سپهر ،محب بارش نويسنده و تحليلگر و صديق احمد زاده يكي از مسوولين تلويزيون طلوع از سوي نهادهاي عدلي و كشفي دولت افغانستان مورد پيگرد قرار گرفته اند .
مبارز نگراني شديد خود را ازاين گونه برخورد ها ابراز كرد و گفت در تلاش اين هستيم تا در تماس با نهادهاي عدلي و قضايي كشور به رفع فشار ها و تهديد ها عليه روزنامه نگاران و رسانه ها بپردازيم.
و از دولت مكررآ ميخواهيم به آزادي رسانه ها احترام بگذارند. از نهادهاي مدافع حقوق شهروندي و آزادي بيان مي خواهم تا تلاش هاي خويش را براي دفاع از آزادي بيان هماهنگ سازند.
گزارشگران بدون مرز: علیرغم آزادی سه خبرنگار ربوده شده نا امنی و حمله به رسانه ها در افغانستان ادامه دارد
گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از آزادی سه همکار" روزنامه گاردین" که هفته گذشته در کنر ربوده شده بودند، اعلام می کنيم.. از سوی دیگر در دو هفته اخیر برخی از خبرنگاران رسانه های تصویری قربانی خشونت شده اند. " حوادث اخیر نشانگر درجه نامنی حاکم بر شرایط کار حرفه اي رسانه هاست. خبرنگاران در مناطق مختلف چه در نقاط مرزی که خارج از کنترل قوای دولتی است و چه در پایتخت علیرغم عدم امنیت اما شجاعانه وظیفه خود را انجام می دهند. ما از مقامات رسمی افغانستان خواهان انجام تحقیق و بررسی برای پیدا کردن و مجازات عاملان و آمران حملات و بازداشت های خودسرانه هستیم. ما بار دیگر از همه طرفین درگیری می خواهیم امنیت کارکنان رسانه ها را تضمین کنند و توصیه های گزارشگران بدون مرز برای حفظ امنیت روزنامه نگاران را بکار گیرند. "
بتاریخ ٢٥ قوس، در کابل، نستوه نادری مجري تلویزیون خصوصی نورین در محل کارش از سوی ماموران امنیتی و دادستانی (لوی سارنوالی) لت و کوب شد و چند ساعت در بازداشت بسر برد.
به تاریخ ٢٠ قوس سه روزنامه نگار و همکار روزنامه گاردین که برای انجام مصاحبه با شورشیان به منطقه کنر رفته بودند از سوی افراد ناشناس ربوده شدند. گزارشگر ویژه گاردین خاطی عبدول احد و دو همکار افغانی اش پس از شش روز در تاریخ ٢٥ قوس آزاد شدند.
از سوی دیگر در تاریخ ١٢ قوس در کابل یک گروه از خبرنگاران تلویزیون سپهر نصیر احمد و صفت الله به هنگام تهیه گزارش از سوی ماموران قاضی عبدالبصیر محبوبی از مسئولان حرکت انقلاب اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به مدت چند ساعت بازداشت شدند. وسائل کار این خبرنگاران نیز شکسته شد و آسیب دید. علیرغم شکایت مسئولان تلویزیون سپهر اما ماموران پلیس و سارنوالی تا هنوز در این باره اقدامی نکرده اند.

۱ نظر:

Unknown گفت...

با سلام
در وبلاگ و بالاترین منعکس شد
http://balatarin.com/permlink/2009/12/18/1880288