۷.۱۳.۱۳۸۸

تقاضاي توقف اعدام مجرم نوجوان افغان عباس حسینی در ايران


مقامات ایرانی قصد دارند فردی را به خاطرمحکومیت به جرمی که در 17 سالگی انجام داده اعدام کند.سازمان عفو بین الملل اخطار داده است که اعدام عباس حسینی افغانی تبار ساکن ایران که قرار است روز دوشنبه در مشهد انجام بگیرد ،باید متوقف شود.
عباس حسيني زمانيكه مردي ايراني به وي ميخواست تجاوز كند دست به دفاع از خود زده و مرتكب قتل وي شده بود.و مقامات ايران كفته است كه عباس حسيني بعد از قتل يك مرد ايراني به جرم اش اعتراف نموده است.
سازمان عفو بین الملل بر علیه این اقدام مقامات ایرانی که "بار دیگر" تعهدات بین المللی را با تعیین روز اعدام برای یک مجرم نوجوان نادیده گرفته است اخطار می دهد. حجیبا حاج سحرویی.معاون امور خاور میانه ی سازمان بین الملل گفت:"بسیار بیزار کننده است که ایران قوانین بین المللی رو با اعدام کسانی که جرمشون رو وقتی مرتکب شدن که هنوز به سن بلوغ نرسیدن به سخره گرفته است." از سال 1990 دست کم 41 مجرم نوجوان در ایران اعدام شده.و بیشتر از 170 نفرهم درانتظار مرگ به سر می برند.
ديروز سخنگوي كميسيون مستقل حقوق بشر در افغانستان اين مورد را شديدآ نكوهش نموده افزود كه ايران بايد جلو اين اعدام را بگيرد ، اين اعدام ها در واقع شكستاندن قوانين بين المللي حقوق بشرجهاني را ميرساند.
وبلاگ حقوق بشر افغانستان ازسازمان عفو بين الملل ، گروه نظارت بر حقوق بشر ، كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و نهاد هاي حقوق بشري مقيم ايران جدآ ميخواهد تا با پيگيري اين قضيه ايران را متقاعد سازند كه اين اعدام قابل قبول نيست .

هیچ نظری موجود نیست: